Om din lokal och fastighet
Här hittar du som är hyresgäst hos oss på Fabege information om din lokal, fastighet och område. Våra medarbetare hjälper dig gärna om du har frågor eller synpunkter.
Orgeln 7 ligger i Stockholms absolut bästa kommunikationsläge, näst efter Stockholms central. I direkt anslutning till byggnaden finns både tunnelbana, pendeltåg, fjärrtåg och bara ett stenkast bort tvärbana och bussar. I huset finns även ett stort garage. Huset har genomgått en omfattande om- och tillbyggnad och stod färdigt 2018. Handelsdelen i fastigheten har omformats från varuhus till flera mindre butiker i bottenplan med entréer från gatan. De tidigare slutna fasaderna mot söder har öppnats upp med hjälp av stora inslag av glas och de två översta våningarna är släta och glasade i ljusa toner för att dra sig tillbaka mot himlen. Ramverket ger tillsammans med inslag av sten och plåt ett djup och ett spel på fasaderna. Två av kontorslokalernas huvudentréer markeras med vertikala glasburspråk. Intill huvudentréerna har det populära konstverket Sundbybergs Zoo placerats vilket tidigare prydde arkadpelarna mot Sturegatan.
Här hittar du som är hyresgäst hos oss på Fabege information om din lokal, fastighet och område. Våra medarbetare hjälper dig gärna om du har frågor eller synpunkter.
Ni som hyresgäst tecknar eget elabonnemang.
Den största delen av belysningen i byggnadens lokaler styrs vi a tidkanal och/eller via
närvarosensorer. Närvarosensorer finns till exempel i kontor, mötesrum, omklädningsrum och WC/RWC. När ingen vistas i lokalen släcks belysningen automatiskt.
Ni som hyresgäst ansvarar för belysningen i era egna lokaler och står även för underhåll av denna belysning, till exempel byte av ljuskällor.
Vid anpassningar eller förändringar av byggnadens installationer ska Fabege kontaktas.
Det finns flera olika operatörer att välja bland. Det går att välja operatör som är anslutna till Stokab eller Skanova som har dragit fiber in i huset. Hyresgästen ansvarar och bekostar dragning från anslutningspunkten till sin lokal. Kontakta Stokab eller Skanova för att få veta mer vilka operatörer som är anslutna till respektive leverantör.
Ni som hyresgäst ansvarar för ert data- och telenät samt ombesörjer anslutningen till husets anslutningspunkt.
Vi på Fabege har ambitionen att alltid leverera bästa möjliga klimat i våra fastigheter, med hänsyn till långsiktig hållbarhet. På sidan Inomhusklimat kan du läsa mer om hur olika människor upplever temperatur och vad du själv kan göra för att trivas så bra som möjligt.
Vart tredje år genomförs en så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen i fastigheten och lokalerna uppfyller kraven från Boverket.
Rökning är inte tillåten inomhus i fastigheten, och inte heller utomhus vid entréer eller i närheten av fastighetens friskluftsintag.
Om ni som hyresgäst vill bygga om eller göra ändringar i er lokal behöver ni ett skriftligt tillstånd från er ansvariga fastighetschef på Fabege.
Hyresgästen ansvarar för underhållet i sin lokal. I det ansvaret ingår exempelvis att byta ljuskällor, hålla ytskikten i gott skick samt att reparera och byta ut vitvaror.
För att se definitioner och vilka åtaganden respektive part har kontakta avtalsansvarig i Er organisation för gränsdragningslista/underhållsbilaga.
Kontakta vår kundservice om du har frågor kring skötsel och underhåll.
Felanmälan sker via fabege.se eller appen Fabege.
Swedbank/Migrationsverket har egna cykelrum. Cykelservice-station finns på plan 5 invid Hyresgästers egna cykelrum.
Byggnaden har totalt 13 hissar som är placerade olika trapphus. Två utav hissarna är inne hos Swedbank samt en (1) hiss inne hos Migrationsverket. Övriga tio hissar är allmänna hissar.
I hisshallar finns kontrollpaneler anpassade för personer med nedsatt syn och/eller hörsel.
Vid fel på hissarna gör du en vanlig felanmälan till oss på Fabege. Vi meddelar då hissleverantören, som är ansvarig för hissarnas drift och underhåll.
Om en hiss stannar mellan två våningar håller du knappen för nödsignal intryckt i minst 15 sekunder. Då går larmet till vår hissjour, som är öppen dygnet runt. Samtidigt startar en larmsignal i anslutning till hissen.
Vid brand går hissarna till våningsplan enligt nedan, släpper av passagerare och stannar där
med stängda dörrar. Vid brand på detta våningsplan styrs hissarna till alternativt våningsplan.
Hissarna får inte användas vid brand.
Vid brand går hissen till:
Hiss 1-6 och 11-13 – stannar på plan 5
Hiss 7-10 – stannar på plan 6
Vid strömavbrott går hiss normalt till närmsta plan och stannar. Om hissen blir stående används knappen för nödsignal som skall hållas intryckt i minst 10 sekunder. Utanför stannad hiss ljuder en larmsignal och nödlarm går till Fabeges hissjour som är uppkopplad dygnet runt. En talkommunikation upprättas för fortlöpande information om hur utryckning kommer ske för att undsätta nödställda personer.
Adress | Hissnr | Hisstyp | Last | Dörrmått | Korgmått |
---|---|---|---|---|---|
Rosengatan 4 | Hiss 1 | Varu-personhiss | 26 pers/ 2000 kg | B130 x H210 | B140 x ca D280 x H280 |
Rosengatan 4 | Hiss 2 | Personhiss | 15 pers/ 1150 kg | B110 x H210 | B160 x D155 x H230 |
Rosengatan 4 | Hiss 3 | Personhiss | 15 pers/ 1150 kg | B110 x H210 | B160 x D155 x H230 |
Rosengatan 4 | Hiss 4 | Personhiss | 15 pers/ 1150 kg | B110 x H210 | B160 x D155 x H230 |
Rosengatan 4 | Hiss 5 | Personhiss | 15 pers/ 1150 kg | B110 x H210 | B160 x D155 x H230 |
Rosengatan 4 | Hiss 6 | Personhiss | 15 pers/ 1150 kg | B110 x H210 | B160 x D155 x H230 |
Sturegatan 17 | Hiss 7 | Personhiss | 10 pers/ 825 kg | B85 x H200 | B135 x D155 x H230 |
Sturegatan 17 | Hiss 8 | Personhiss | 21 pers/1600 kg | B110 x H210 | B140 x ca D230 x H280 |
Sturegatan 13 | Hiss 9 | Personhiss | 10 pers/ 825 kg | B85 x H200 | B135 x D155 x H230 |
Sturegatan 13 | Hiss 10 | Personhiss | 10 pers/ 825 kg | B85 x H200 | B135 x D155 x H230 |
Järnvägsgatan 18 | Hiss 11 | Personhiss | Swedbank | - | - |
Järnvägsgatan 18 | Hiss 12 | Personhiss | Swedbank | - | - |
Rosengatan 4 | Hiss 13 | Varu-personhiss | Migrationsverket | - | - |
Tillsammans med våra hyresgäster vill vi på Fabege sätta en tydlig agenda för hela fastighetens miljö- och klimatpåverkan. Det handlar om att använda resurser så effektivt som möjligt och förvalta fastigheterna och lokalerna på ett långsiktigt hållbart sätt.
Grönt hyresavtal är en effektiv plattform för att vi tillsammans ska minska miljöpåverkan från er lokal. Avtalet omfattar bland annat åtgärder inom energi, materialval, inomhusmiljö och källsortering. Kontakta gärna din fastighetschef på Fabege för mer information.
All fjärrvärme som levereras till fastigheten är förnybar.
Läs gärna mer om hur vi på Fabege arbetar med hållbarhet och klimatfrågor.
Kunder till Hyresgäster som kommer med bil hänvisas till garage med infart från Rosengatan 4. För parkeringsplatser på gatan gäller Sundbyberg kommuns taxor.
När ni som ny hyresgäst flyttar in i fastigheten, ser vi på Fabege till att ert namn visas i entrén och hissarna, i enlighet med fastighetens skyltprofil. Eventuella förändringar i denna hänvisningsskyltning bekostas av hyresgästen och ombesörjs av hyresvärden.
Om du har frågor kring fasadskyltar eller annan skyltning är du välkommen att kontakta er fastighetschef på Fabege.
Brandskyddsarbetet i fastigheten sker i samarbete mellan oss som hyresvärd och er som hyresgäst. Generellt ansvarar vi som fastighetsägare för brandskyddet i allmänna utrymmen och ni som hyresgäst ansvarar för brandskyddet i er lokal. Detta regleras även i hyresavtalet.
Vid brand och larm gäller det att:
• Rädda dig själv och andra i din närhet.
• Larma Räddningstjänsten genom att ringa 112.
• Släcka branden om det är möjligt utan risk för dig själv.
• Utrymma genom att ta den närmaste utrymningsvägen och följa de gröna skyltarna.
• Alltid använda trapporna, aldrig hissen!
Brandceller – för er trygghet
Byggnaden är indelad i ett antal brandceller för att förhindra att brand och rök sprids. Varje brandcell avgränsas av brandklassade bjälklag, väggar och dörrar. I huvudsak är trapphus, soprum, teknikutrymmen, schakt och liknande utrymmen egna brandceller. Eventuella magnetuppställda dörrar i brandcellsgränser kan stängas manuellt med tryckknappar märkta ”branddörrstängning”. Vid rökbildning stängs dessa dörrar automatiskt. Ingen annan uppställning av dessa dörrar än med magnetlåsen är tillåten!
Utrymningsdörrar
Utrymningsdörrarnas gröna nödhandtag får endast användas vid nödutrymning då larmet har aktiverats. Vid vanlig passage används tryckknappen med nyckelsymbol.
Läs mer
Vi på Fabege har tagit fram ett dokument som sammanfattar ditt ansvar som hyresgäst gällande brandskydd. Du kan också läsa mer om systematiskt brandskyddsarbete (SBA) på Storstockholms brandförsvar och Brandskyddsföreningen.
Hyresgästerna har även egna miljörum. På plan 5 finns komprimator som är avsedda för hushållsavfall. Hyresgäster ansvarar själva för sopkärl för erforderliga fraktioner inklusive farligt avfall samt uppmärkning enligt BREEAM.
Vi på Fabege ansvarar för underhåll och snöröjning av fastighetens mark, medan Sundbyberg kommun ansvarar för trottoarer och gator i området.
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten är det viktigt att du omedelbart ringer till vår kundservice på 020–990 990, så att vi kan vidta åtgärder.
På Fabege vill vi utveckla och förvalta våra fastigheter och områden på ett sätt som skapar rätt förutsättningar för våra kunders framgång.
En viktig framgångsfaktor är att vi jobbar nära våra kunder med egen personal i både drift, förvaltning och projekt. Det gör att vi känner våra hyresgäster på riktigt och kan våra hus från grunden, vilket vi vet är betydelsefullt för att du som kund ska bli nöjd.
Vi arbetar enligt en värdegrund som vi kallar SPEAK och som står för:
- Snabbhet
- Prestigelöshet
- Entreprenörskap
- Affärsmässighet
- Kundnärhet
Med SPEAK som bas når vi vår framgång genom att hjälpa våra kunder att bli framgångsrika.
En viktig aspekt av vår vardag är ett ambitiöst hållbarhetsarbete. Det börjar redan när vi planerar för nya områden och fastigheter, och fortsätter genom hela byggprocessen. De färdiga byggnaderna ska vara långsiktigt hållbara ur flera perspektiv, inte minst vad gäller energianvändning, materialval, kollektivtrafik, cykelmöjligheter och en god hälsa för alla som ska jobba i husen. Läs gärna mer om vårt hållbarhetsarbete och teckna ett grönt hyresavtal.
Vi på Fabege pratar ofta med dig som kund. När du har frågor, när vi informerar om något eller när du har gjort en felanmälan. Emellanåt möts vi också spontant i vardagen och byter några ord.
Utöver de här tillfällena behöver vi ibland få träffa dig i ett mer strukturerat möte med en genomtänkt agenda. Vi har ambitionen att genomföra minst ett sådant möte per år med alla våra kunder – och med stora hyresgäster blir det oftare.
På de här mötena vill vi prata om hur ni trivs i lokalen, fastigheten och området – och vad som kan bli ännu bättre. Vi vill veta mer om er verksamhet och hur vi som hyresvärd kan stödja den så bra som möjligt. Om ni växer eller krymper, hur läget ser ut just nu och vad ni tror om framtiden. Hur era ambitioner ser ut inom hållbarhet, eller vilka kontorsnära tjänster ni använder idag och vilka ni skulle behöva i framtiden. Och framför allt vill vi prata om det du tycker är viktigast för er just då.
Ju mer vi vet om er verksamhet och era behov, desto bättre kan vi bidra till er framgång.
Ljus lokal högst upp med takkupor och härlig karaktär!
Lokal med blandad planlösning och en välkomnade receptionsdel.
Mitt i Solna Business Park!
Fin lokal med bästa läget i Solna Business Park
Kvadratsmarta och flexibla ytor med bra skyltläge
Fantastiskt fin hörnlokal/showroom i gatuplan med högt i tak i bästa läge mitt på Svetsarvägen.
Kontor mitt i Solna Business Park!
Fantastiskt fina och ljusa lokaler med generös takhöjd
Hur ser er drömlokal ut? Här kan ni vara med och påverka från början och sätta er form på lokalen, in i minsta detalj.
Fantastiskt fina och ljusa lokaler på andra våningen med två stora terrasser!
Kontoret skräddarsys efter era behov!
Är ni ett företag som behöver och vill mötas mycket och ofta? Som vill ha en större scen för såväl kunder som anställda? Scenen är er!