Årsredovisning 2020 - Fabege

Års- och hållbarhetsredovisning 2020

Läs vår årsredovisning 2020

VDn har ordet

Fabeges mål är att alltid vara en bra partner, att kunna lyssna och utvecklas tillsammans med kunderna. Idag är det viktigare än någonsin.

Stefan Dahlbo, VD
Läs hela VD-ordet

Nyckeltal 2020

NRV/aktie 155 kr 2019: 145 kr
Avkastning eget kapital 7,8% 2019: 16%
Soliditet 52% 2019: 52%
Belåningsgrad 35% 2019: 36%
Överskottsgrad 75% 2019: 75%
Grön finansiering 100% 2019: 84%

Årets viktigaste händelser

2020 har varit ett speciellt år på många sätt med dramatik, stora svängningar och många överraskningar. Pandemin har präglat året på alla plan i samhället. Vi har fokuserat på att ha extra nära kontakter med våra kunder samt att stötta våra medarbetare. Trots att det har varit ett annorlunda år är vi glada att vi har kunnat presentera flertalet spännande nyheter om våra projekt – både pågående och kommande – och framgångarna med vårt ambitiösa hållbarhetsarbete.

Hållbarhet

Fabege ska vara med och bidra till att uppnå utsläppsmålen i Parisavtalet och det ska vi göra genom tydliga mål och omsorgsfulla prioriteringar. Vi arbetar aktivt med våra fastigheter i allt från digitalisering och hälsa till certifieringar och material. Vårt mål är att ha en klimatneutral förvaltning 2030. För oss är hållbarhet ett självklart fokus i alla våra projekt och under 2020 utsågs vi till global ledare inom hållbarhet för sektorn kontor bland börsnoterade fastighetsbolag globalt. Tack vare att vi är en stor ägare i Stockholm - både kan och tar vi - ett betydande ansvar för helheten och bidrar till att Stockholm blir en mer klimatsmart stad.

Läs mer om vårt hållbarhetsarbete

Ladda ner delar av årsredovisningen

Här kan du ladda ner och skriva ut delar av årsredovisningen. Klicka i den eller de delar du är intresserad av och välj att ladda ner. För att värna om miljön ber vi dig att inte skriva ut delar du inte behöver. Tack för att du också tänker på miljön.

Välj alla Avvälj alla

Har du frågor om årsredovisningen?

Åsa Bergström
Vice VD samt ekonomi- och finanschef
Asa.Bergstrom@fabege.se
Peter Kangert