Så kan kontoret leva längre – tänk återbruk

Släng inte lampan, återanvänd! Möjligheterna med att tillvarata det ”gamla” kontoret har visat sig vara lönsamt på många sätt. Vi förklarar hur.

Sparar både renoverings- och transportkostnader

Lennart Olsson, ansvarig för hyresgästanpassning på Fabege, berättar att återvinning och återbruk i sig inte är något nytt inom företaget, men att det nu har kommit i ropet mycket mer.

– När en hyresgäst har lämnat en lokal inventerar vi inredningen och statusen på den. Material som är i gott skick och klarar tekniska krav försöker vi återanvända när vi får en ny hyresgäst eller när vi har ett behov i våra angränsande fastigheter. Material och inredning som kan återbrukas sparar både renoveringskostnader, transportkostnader och framförallt miljön.

En klar konkurrensfördel – snabbare leverans

Inredning som är lätt att återanvända är undertak, glaspartier, installationskomponenter, dörrar och belysningsarmaturer.

– Det är nog den allmänt ökade miljömedvetenheten och den cirkulära ekonomin som har gjort att återbruket står inför sitt stora genombrott på allvar nu i Sverige, säger Lennart Olsson. Det har dessutom en klar konkurrensfördel – det går ju mycket snabbare att få fram material till en lokal om vi inte behöver beställa allting nytt.

Återbruk som en del av de egna miljömålen

Många av Fabeges hyresgäster ser återbrukandet av kontorsinredning som en viktig del i sina egna miljömål och ett konkret sätt att inte bidra till slit- och slängkulturen.

– Det vi vill uppnå är en stunds eftertanke om hur vi hanterar inredning och material  som  är i bra skick och har många år kvar innan de per definition är ”slut”.

Fler och fler företag vill återanvända

Fenomenet med återbruk inom kontorsmiljö växer, men långsamt. Fortfarande råder en inställning inom byggbranschen att allt ska blåsas ut eller slängas när en fastighet ska renoveras. Dessutom har det varit, och är i viss mån fortfarande, ganska prisvärt att köpa in nytt material.

Samarbete med Kompanjonen

I Stockholm finns Kompanjonen, ett företag som säljer och levererar begagnad kontorsinredning. Det material som inte företagen kan återanvända, kan Kompanjonen köpa och sedan sälja vidare. Allt för att minska sopbergen.

– Vår bransch är generellt bra på materialåtervinning, säger Lennart Olsson. Men utmaningen blir att systematisera återbruket så att det blir hanterbart i längden om det växer sig riktigt stort.

Standarder för återbruk behövs

Om man ska få fler aktörer att komma in på återbruk måste vi göra arbetssättet mätbart, tror Lennart Olsson. Han menar att det kan behövas standarder för hur man återbrukar och som garanterar kvalitén på det återvunna materialet, så att fler företag kan få vägledning. Samt ett system så att byggarna kan hitta det utrivna materialet enkelt.

– Att veta med sig att man inte har slängt fullt fungerande saker är ju något som känns bra, men många hyresgäster kanske inte tänker på att vi kan hjälpa dem med att optimera miljön och inreda med återbruk. Det vill vi de ska känna till. Efterfrågan på nygammalt material kommer nog bli vanligare framöver.

Så här kan du återbruka kontorsinredning

• Andrahandsmarknaden för möbler är stor. En enkel googling och du hittar mängder av inköpare och återförsäljare.
  • Byggmaterial och belysning kan vara knepigare att hitta. Antingen kan du kontakta Kompanjonen.se eller din hyresvärd så hjälper de dig vidare.
  • Ska ni snart byta lokal? Se tidigt över vad ni vill behålla och vad ni kan tänkas sälja i möbelväg. Inventarier som tillhör fastigheten, så som dörrar eller undertak, tar hyresvärden hand om.
Skapad: 21 september 2016

Läs även

Inbjudan till presentation av Fabeges delårsrapport januari-mars 2024

Torsdagen den 25 april 2024 klockan 07:30 offentliggörs Fabeges delårsrapport januari -mars 2024. Investerare, analytike...

Fabege har anställt Anna Nyberg som Affärsutvecklingschef i Flemingsberg

Annas uppdrag är att förverkliga Fabeges del av visionen för Flemingsbergs framtida utveckling.