FTI vågade satsa på återbruk

Nästan varje dag matas vi med nyheter om hur illa ställt det är med vår planet. Isar smälter och naturkatastroferna avlöser varandra. Experter varnar för att gör vi ingenting kan det snart vara för sent. Det är nu viktigare än någonsin att vi alla tar vårt ansvar då varje liten insats kan göra skillnad. När FTI, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, skulle flytta till nya lokaler i Solna Business Park la vi ett stort fokus på återbruk och resultatet blev fantastiskt. Hela fem flygresor tur och retur till New York sparades in i koldioxid på det som återbrukades.

Ulla Bladh från Tema Arkitekter är den som gjort inredningen av FTI:s fina kontor i Solna Business Park. Hon fick i uppdrag att skapa ett kontor med återbruksfokus som är hållbart över tid.

- Min erfarenhet är att det oftast blir ett bättre och mer estetiskt tilltalande kontor om man blandar ny och gammal inredning. Det är viktigt med återbruk så det var extra roligt när kunden helt var med på dessa idéer, säger Ulla.

Återbruk en hjärtefråga för FTI

I och med att FTI arbetar med återvinning och miljö var det extra viktigt att sträva efter att kunna återbruka så mycket som möjligt i de nya lokalerna. Det vackra stavparkettgolvet fick vara kvar men slipades och oljades. Omklädningsrum, dusch, vilrum och fyra toaletter behölls i ursprungsskick men även stora delar av ventilationssystemet. FTI tog dessutom med sig alla möbler från förra kontoret och kompletterade med nya endast där det saknades.

- För oss som arbetar med återvinning ligger miljöfrågan alltid högt på agendan. Det finns ett stort engagemang kring detta hos våra medarbetare, vilket är jätteroligt. Vårt kontor ska signalera allt det vi står för och vara hållbart över tid, något jag tycker att vi lyckats väl med och känner mig stolt över, berättar Ulla Schlyter på FTI.

Fler borde tänka återbruk

Om en fastighet är upp mot 5-7 år gammal så går det alldeles utmärkt att återbruka det mesta i lokalerna. Hos FTI gjordes även rumsanpassningarna så att man inte skulle behöva riva så många innerväggar.

- Rivna väggar kan man inte återbruka utan de går direkt till tippen så där kan man spara mycket på miljön, säger Mats Lundman projektledare på Fabege och den som ansvarade för anpassningen av FTI:s nya kontor.

Initiativ att använda återbruk vid kontorsanpassningar kommer i nuläget nästan uteslutande från Fabege och det är helt upp till vilken hyresgästen är om svaret blir positivt eller negativt. Fabeges förhoppning är att fler hyresgäster ska få upp ögonen för att det går att skapa ett minst lika fint kontor genom att återbruka som att köpa nytt.

- Att jobba med återbruk gör inte alltid att det blir billigare men det spar framförallt på miljön och det är en väldigt viktig aspekt och jag hoppas att fler hyresgäster ställer krav på återbruk i framtiden, avslutar Mats.
Att ett kontor kan bli minst lika fint med återbrukat material som om man köpt nytt är FTI ett utmärkt exempel på. Så nästa gång det är dags att byta kontor är det läge att våga tänka återbruk.

Skapad: 22 februari 2019

Läs även

Inbjudan till presentation av Fabeges delårsrapport januari-mars 2024

Torsdagen den 25 april 2024 klockan 07:30 offentliggörs Fabeges delårsrapport januari -mars 2024. Investerare, analytike...

Fabege har anställt Anna Nyberg som Affärsutvecklingschef i Flemingsberg

Annas uppdrag är att förverkliga Fabeges del av visionen för Flemingsbergs framtida utveckling.