Ett hus byggt för Tre

I slutet av september var det äntligen dags för telekomjätten Tre att flytta in i sina nybyggda lokaler i Globen-området. Trots kolosser till grannar som Globen och Tele2 Arena har det nya 3huset, med sitt 14 våningar höga torn, gett området ytterligare ett landmärke.

Tidig måndag morgon. Innanför entrén i Tre:s nya lokaler möts vi av dunkande musik och människor på rad, som hälsar medarbetare och besökare välkomna till en ny arbetsvecka med en applåd.

- Vi har en väldigt stark företagskultur. Vår innovationsvecka Labs börjar i dag, applådallén kom vi på som ett roligt startskott för den. Dessutom känns den väldigt mycket Tre, förklarar Helena Körberg som mött upp i receptionen, medan vi tar oss ner för den stora gradängtrappan och förbi scenen i den luftiga ljusgården som är något av byggnadens hjärta.

De senaste tre åren har Helena varit projektledare för bygget av och flytten till det nya 3huset. Ett projekt som även det präglats starkt av Tre:s företagskultur.

- Många företag ser en flytt som en chans att förändra företagskulturen. För oss var det en farhåga. ”Tänk om vi tappar vår kultur?” Det var något vi diskuterade mycket med Fabege. Möjligheten att kunna anpassa byggnaden efter vår kultur spelade en avgörande roll i beslutet att bygga nytt.

Viktigt med miljöklassad byggnad

Hela byggnaden är miljöklassad med bland annat inomhusparkering för 160 cyklar och 62 laddningsstationer för elbilar. Miljöklassningen är viktig, inte minst ur ett employer branding-perspektiv. Helena berättar att frågan ofta kommer upp, både i samtal med medarbetare och i rekryteringar.

- Det är givetvis en av många hållbarhetsparametrar, men en viktig sådan. Många är miljömedvetna och vill jobba på ett företag som delar den medvetenheten. Där sänder miljöklassningen av byggnaden tydliga signaler om våra värderingar.

Runt ett biljardbord vid en av husets många kaffeapparater står ett par killar och planerar den kommande arbetsveckan. Det nya kontoret rymmer många olika typer av miljöer. Allt från skrivbord, fokusbås, fokusrum och skrivbordsgrupper som kan bokas av olika team, till soffgrupper, en stor restaurang och andra öppna sociala ytor. Allt binds samman av en klarröd trappa som löper synligt genom hela huset.

Hitta ditt eget WoW

Upplägget för tankarna till ett aktivitetsbaserat kontor, vilket det på många sätt också är. På Tre har man dock valt bort uttrycket, eftersom det finns så många förutfattade bilder av vad det innebär. Istället används begreppet Your WoW, eller Your Way of Working.

Att erbjuda rätt miljö för alla typer av arbetsuppgifter är viktigt för ett så stort företag som Tre, i det nya huset arbetar runt 1000 personer. Annars finns risken att den personliga känslan och gemenskapen inom företaget tappas bort, vilket kan resultera i att många istället väljer att jobba hemifrån eller på ett kafé.

- Inför flytten var vi tydliga i vår vision att oavsett arbetsuppgift ska alla på Tre kunna tänka ”var kan jag lösa den här uppgiften bäst?” och alltid känna att det är i 3huset. Du ska alltid kunna hitta ditt eget WoW, där du kan vara ditt allra bästa jag.

Känslan av gemenskap är också anledningen till att man infört det man kallar för ”starten”. Här finns ditt personliga skåp i samma start som dina närmaste medarbetares och ett ståbord att samla teamet kring. Starten fyller både jobbmässiga och sociala funktioner.

- I starten kan man börja dagen tillsammans med sina närmaste kollegor och många team använder den för både morgonmöten och avstämningar under dagen. Med den blir det också naturligt att välja arbetsplatser nära varandra, även om man inte sitter vid ett skrivbord hela dagarna.

Utöver de individuella behoven har även olika avdelningar olika stora behov. Ett exempel är den stora kundserviceavdelningen, där skrivbordsplatserna är fler, eftersom kundservicemedarbetarnas behov av en stationär plats oftast är större än flexibla alternativ.

- Men när de har arbetsuppgifter som passar bättre att utföra på andra ställen, ska de alternativen fortfarande finnas i huset.

Kommit hem till en nystart

På frågan om vad som är det bästa med flytten, svarar Helena Körberg att det har gett Tre en nystart. Det är ett hus byggt för dem och personalen känner sig redan hemma.

- Ett ord som ofta kom fram när vi intervjuade personalen inför flytten var ”vardagsfest”. Här har vi i allt från arkitektur till inredning fått ett hus som stämmer in perfekt på det ordet!

Skapad: 03 december 2018

Läs även

Inbjudan till presentation av Fabeges delårsrapport januari-mars 2024

Torsdagen den 25 april 2024 klockan 07:30 offentliggörs Fabeges delårsrapport januari -mars 2024. Investerare, analytike...

Fabege har anställt Anna Nyberg som Affärsutvecklingschef i Flemingsberg

Annas uppdrag är att förverkliga Fabeges del av visionen för Flemingsbergs framtida utveckling.