Ving lever varumärket på kontoret

De flesta företag vill inte att medarbetarnas tankar ska gå till sol och semester varje gång de kliver in på kontoret. För Ving och Thomas Cook var det en uttalad ambition när huvudkontoret byggdes om för två år sedan, för att spegla verksamheten bättre.

Redan i receptionen väcks reslusten till liv av bilder från företagets olika resmål. Längre in möts anställda och besökare av både bananplantor, flip-flop-tofflor och balkonger med korgstolar.

Kontorets centralpunkt är ljusgården, ett öppet torg med stort takfönster fyra våningar upp. De tidigare terrakottafärgade väggarna har blivit vita, vilket ytterligare bidrar med semesterkänsla och förmedlar vad Ving står för.

- Vi ville att kontoret tydligare skulle andas varumärket, säger Camilla Miranda, ansvarig för Brand & Creative, som tillsammans med kontorschef Marianne Valassi varit två av de drivande krafterna i kontorets nya utformning.

Under många år i samma lokaler gjordes flera mindre förändringar, vilket till slut gav ett spretigt intryck av kontoret. En viktig del av projektet var därför att få till en mer enhetlig känsla. Mötesrummen har blivit fler med namn inspirerade av olika resmål. Även Vings egna barnidoler Lollo & Bernie har fått ett eget mötesrum med klassisk griffeltavla och kritor. Ljusgården är ett annat populärt ställe för arbete och möten. Ving valde dock medvetet bort en i dag vanlig kontorslösning, det aktivitetsbaserade kontoret.

- Det fanns en tydlig vilja hos vår personal att få ha kvar en egen fast punkt, förklarar Marianne. Samtidigt främjar den nya utformningen sociala möten bättre, vilket delvis påverkar arbetssättet. Så vi har fått det bästa av två världar.

Camilla och Marianne upplever båda att stoltheten över att jobba på Ving har ökat i och med förändringarna av kontorslokalen – och det är en styrka även vid rekryteringar. När stoltheten hos den befintliga personalen ökar är det också lättare att locka till sig nya medarbetare.

Att hitta rätta Vingkänslan var en process, med förslag från flera olika byråer. Till sist föll valet på designbyrån BAS, som även utformat många av Vings hotell och därför kan varumärket väl och vad det står för. En annan viktig samarbetspartner i ombyggnaden var Fabege.

- Vi valde av flera orsaker att rusta upp befintliga lokaler istället för att flytta. Det innebar att vi under en period fick flytta runt en del i lokalen. Men med en så lyhörd partner som Fabege var det aldrig något problem.

Camilla och Marianne är eniga när vi frågar om de är nöjda med resultatet.

- Vi har fått ett mer enhetligt kontor som andas Ving, samtidigt som de sociala mötena mellan medarbetarna har blivit fler, så det här har blivit fantastiskt!

Läs även

Adlibris öppnar flaggskeppsbutik

Adlibris öppnar en ny butik på Kungsgatan 15. Kombinationen bokhandel, kafé, författarträffar och uthämtning av paket ska ge folk möjligheten att mötas.

Här jobbar vi – EVRY

Innovation, teknologi och en stark lokal närvaro har gjort EVRY till ett ledande IT-företag i Norden.