Ny Pep Park sätter färg på Arenastaden

Arenastaden har fått en lekfull och färgglad tillökning i form av en ny Pep Park. På Arenatorget, ett stenkast från både Friends Arena och Westfield Mall of Scandinavia, har Fabege tillsammans med Generation Pep och Solna Stad uppfört den nya parken, som ska inspirera barn och unga att röra på sig mer.

För oss är det viktigt att det finns liv mellan husen i de stadsdelar där vi arbetar. Varje år har Arenastaden miljontals besökare, och om vi kan uppmuntra några av dem att röra på sig lite mer i vardagen så har vi uppnått en stor del av målet med parken, säger Stefan Dahlbo, vd på Fabege.

Pep Parkerna i Solna är ett samarbete mellan Fabege, Solna stad och Generation Pep – en organisation initierad av Kronprinsessparet. Syftet med konceptet är att främja barn och ungas hälsa och att öka förutsättningarna till lek, rörelse och vardagsmotion tillsammans. Parkerna ska innehålla element anpassade för alla olika åldrar, vara tillgänglig för alla och stimulera till såväl spontan som planerad aktivitet. Pep-parken i Arenastaden är den andra av de tre aktivitetsparker som ska uppföras i Solna, och blir ett välkommet inslag mellan de pampiga husfasaderna runt Arenatorget.

Med en Pep Park i Arenastaden får fler barn, ungdomar och vuxna i Solna ännu bättre möjligheter till lek och vardagsmotion tillsammans, året runt, säger Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande, Solna stad.

Under hösten 2019 invigdes den första Pep-parken ”100 meter Pep” i Huvudsta, uppförd i ett lummigt grönområde och bestående av mer traditionella motionsinslag som balansgång och löparbana. Till skillnad från den första parken har utmaningen i Arenastaden varit att omvandla en tom asfalterad yta i en välbesökt stadsmiljö till en inspirerande plats. Parken består till största delen av markmålningar som är inspirerade av dataspelsgrafik, med perspektiv som skapar lekfulla 3D-effekter.

Vi ville flytta den digitala världen, som många unga spenderar så mycket tid i, ut i verkligheten. Vi har velat skapa en park som sätter igång fantasin hos den som besöker den, säger Sam Keshavarz från Outer Space arkitekter, som står bakom utformningen av parken.

Under rådande omständigheter valde vi att spela in en film för att introducera parken istället för att anordna en officiell invigning. Vid filminspelningen deltog även Carolina Klüft, verksamhetschef på Generation Pep, och tillsammans med henne är vi glada och stolta över att kunna hälsa er välkomna till vår nya Pep Park.

Se filmen här >

1 okt 2020 13:00

Stefan Dahlbo, VD och koncernchef, tel 08-555 148 10, 070-353 18 88

Bilder

Klicka på en bild nedan för att spara den och se den i större format. Bilderna kan ej användas för kommersiellt bruk.