Monika Mundt-Petersen ska utveckla strategin för Fabeges stora portfölj av bostadsbyggrätter

Den underliggande efterfrågan på kvalitativa bostäder i rätt lägen i Stockholm bedöms vara fortsatt stark under en längre tid. Fabege har utöver byggrätter för kommersiella lokaler, cirka 500 000 kvm nuvarande och potentiella bostadsbyggrätter, framförallt i Solna och Huddinge. Monika Mundt-Petersen kommer i en nyinrättad roll säkerställa att Fabege optimerar värdeskapandet av dessa bostadsbyggrätter.

Monika Mundt-Petersen har gedigen tidigare erfarenhet av bostadsutveckling, bland annat som affärsutvecklare på Järntorget Bostad AB och som planhandläggare på Stockholms stadsbyggnadskontor. Hon kommer närmast från rollen som affärsutvecklare inom stads- och fastighetsutveckling på Fabege. Hennes uppdrag blir att proaktivt analysera och driva strategiska frågor för att optimera värdet av bostadsbyggrättsportföljen. Dels utifrån ett stadsdelsutvecklingsperspektiv, dels utifrån långsiktigt värdeskapande för Fabege som bolag. Resultatet av strategin kan innebära fortsatt utveckling via joint ventures eller andra samarbetsformer, försäljning av byggrätter eller mer utveckling i egen regi än tidigare.

"Vi ser goda möjligheter att både optimera värdet av portföljen samt att ta ett ännu större ansvar för utvecklingen i våra områden genom att engagera oss djupare i utvecklingen av bostäderna, utan att det för den skull tar fokus från våra kommersiella lokaler", säger Stefan Dahlbo, VD och koncernchef för Fabege.

För att skapa levande stadsdelar med en hög attraktionskraft krävs bland annat en väl avvägd balans mellan dag- och nattbefolkning. Livet mellan husen skapar trygghet. I takt med utvecklingen av Arenastaden, Haga Norra, Solna Business Park och nu även Flemingsbergsdalen har Fabege byggt upp en allt större portfölj av bostadsbyggrätter och för närvarande utvecklar Fabege bostäder i Haga Norra, Kista och Råsunda tillsammans med olika samarbetspartners.

10 mar 2021 09:00

Stefan Dahlbo, VD, 070-353 18 88, stefan.dahlbo@fabege.se

Bilder

Klicka på en bild nedan för att spara den och se den i större format. Bilderna kan ej användas för kommersiellt bruk.