Läs mer om din lokal och fastighet
Här hittar du som är hyresgäst hos oss på Fabege information om din lokal, fastighet och område. Våra medarbetare hjälper dig gärna om du har frågor eller synpunkter.
Fastigheten uppfördes 1964 och en mycket omfattande ombyggnad genomfördes 2025. Byggnaden restaurerades omsorgsfullt med hänsyn till byggnadens original detaljer från 60 talet. Vi har bland annat återställt och förnyat fasad, bytt fönster, nya och mer effektiva tekniska installationer samt helt nya interiörmiljöer. Fastigheten har också fått en ny restaurang i entréplan med en härlig uteservering med tillhörande boulebanor samt sittplatser.
Flemingsberg är en stadsdel under utveckling i södra Stockholm. Kommunikationsläget är bra med närhet till både pendeltåg, fjärrtåg, regionaltåg samt bussar. Det finns även gott om cykel- och parkeringsplatser med möjlighet för laddning. Här ligger även en stor ICA Maxi, bibliotek, Restaurang K-märkt samt flertalet aktörer inom Campus Södertörn.
I likhet med de flesta av Fabeges befintliga fastigheter är en del av byggnaderna på fastigheten miljöcertifierad enligt BREEAM In-Use, vilket säkerställer att dess klimat- och miljöpåverkan minimeras inom flera olika områden, till exempel energi, materialval, transporter och avfallshantering.
Här hittar du som är hyresgäst hos oss på Fabege information om din lokal, fastighet och område. Våra medarbetare hjälper dig gärna om du har frågor eller synpunkter.
På denna fastighet ansvarar vi som Hyresvärd för el abonnemanget. Ni som Hyresgäst debiteras efter utförd avräkning som sker varje kvartal för förbrukad el.
Belysningen i fastighetens allmänna utrymmen ansvarar vi på Fabege för. Ni som hyresgäst ansvarar för belysningen i era egna lokaler och står även för underhåll av denna belysning, till exempel byte av ljuskällor.
Fastigheten är ansluten till Telias fibernät.
Ni som hyresgäst ansvarar för ert data- och telenät samt ombesörjer anslutningen till husets anslutningspunkt.
Det finns flera olika möjliga operatörer att välja bland. Telia har dragit fiber och lämnat en anslutningspunkt i samtliga lokaler i fastigheten. Kontakta Telia (020-30 60 60 eller foretag-fiberorder@teliasonera.com) eller någon annan leverantör för att ansluta er lokal.
Vi på Fabege har ambitionen att alltid leverera bästa möjliga klimat i våra fastigheter, med hänsyn till långsiktig hållbarhet. På sidan Inomhusklimat kan du läsa mer om hur olika människor upplever temperatur och vad du själv kan göra för att trivas så bra som möjligt.
Var tredje år genomförs en så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen i fastigheten och lokalerna uppfyller kraven från Boverket.
Rökning är inte tillåten inomhus i fastigheten, och inte heller utomhus vid entrén eller i närheten av fastighetens friskluftsintag.
Om ni som hyresgäst vill bygga om eller göra ändringar i er lokal behöver ni ett skriftligt tillstånd från er ansvariga fastighetschef på Fabege.
Hyresgästen ansvarar för underhållet i sin lokal. I det ansvaret ingår exempelvis att byta ljuskällor, hålla ytskikten i gott skick samt att reparera och byta ut vitvaror.
Kontakta vår kundservice om du har frågor kring skötsel och underhåll.
Det finns cykelställ vid fastighetens entréer och ett mindre cykelrum med laddskåp för elbatterier samt cykelpump.
Det finns tre stycken personhissar och en lasthiss i fastigheten, se specifikationer nedan.
Vid fel på hissarna gör du en vanlig felanmälan till oss på Fabege. Vi meddelar då hissleverantören ST Eriks, som är ansvarig för hissarnas drift och underhåll.
Om en hiss stannar mellan två våningar håller du knappen för nödsignal intryckt i minst 15 sekunder. Då går larmet till vår hissjour, som är öppen dygnet runt.
Vid brand ska du använda trapporna, aldrig hissen!
Specifikationer för fastighetens hissar:
Adress | Hissnr | Hisstyp | Last | Dörrmått | Korgmått |
---|---|---|---|---|---|
Elektronvägen 4 | 1 | Lasthiss | 1 000 kg/12 pers. | ||
Elektronvägen 4 | 2 | Personhiss | 480 kg/6 pers. | ||
Elektronvägen 6 | 3 | Personhiss | 480 kg/6 pers. | ||
Elektronvägen 6 | 4 | Personhiss | 480 kg/6 pers. |
Tillsammans med våra hyresgäster vill vi på Fabege sätta en tydlig agenda för hela fastighetens miljö- och klimatpåverkan. Det handlar om att använda resurser så effektivt som möjligt och förvalta fastigheterna och lokalerna på ett långsiktigt hållbart sätt.
Grönt hyresavtalär en effektiv plattform för att vi tillsammans ska minska miljöpåverkan från er lokal. Avtalet omfattar bland annat åtgärder inom energi, materialval, inomhusmiljö och källsortering. Kontakta gärna din Fastighetschef på Fabege för mer information.
En del av fastigheten är miljöcertifierad enligt BREEAM In-Use, vilket säkerställer att byggnadens klimat- och miljöpåverkan minimeras ur flera olika aspekter. All fjärrvärme som levereras till fastigheten är förnybar.
Läs gärna mer om hur vi på Fabege arbetar med hållbarhet.
På fastigheten erbjuds flertalet besöksparkeringar utomhus och även publika laddplatser.
Parkeringsytorna har infarter på Elektronvägen 2 samt Elektronvägen 30.
Vår parkeringspartner är Aimo Park, som sköter parkeringsbevakningen, avgiftsdebitering via app samt allmän skötsel av parkeringen så som linjemålning och skyltar. Det finns även möjlighet att använda Parkster som ett alternativ för betalning.
Laddplatser betalas via Waybler, skyltar finns uppsatta i området som förklarar hur man går tillväga.
Om du har frågor eller synpunkter kan du kontakta Aimo Park i första hand på telefon nummer 0771-96 90 00 eller mejla via kundservice@aimopark.se.
P-platser avsedda för rörelsehindrade finns i anslutning till våra entréer på ovan nämnda adresser.
Var alltid uppmärksam på gällande skyltning där du parkerar.
Ni som hyresgäst ombesörjer er egen posthantering. Möjlighet finns att ha en egen postbox.
Leveranser sker via huvudentrén om inte er lokal har ett eget lastintag. Vid huvudentrén för kontorshuset finns även en lasthiss.
Om du har frågor kring hanteringen av post eller leveranser är du välkommen att kontakta er förvaltningsassistent på Fabege.
När ni som ny hyresgäst flyttar in i fastigheten, ser vi på Fabege till att ert namn visas på er lokals adress, i enlighet med fastighetens skyltprofil. Uppskyltning och eventuella uppdateringar ansvarar Hyresvärden för.
Om du har frågor kring fasadskyltar eller annan skyltning är du välkommen att kontakta er fastighetschef på Fabege.
Städning och renhållning i allmänna entréer, trapphus och hissar ansvarar vi som hyresvärd för.
I egen lokal ansvarar hyresgäst för städning och fönsterputs. Undantag är fönsterputs på fönster som ej går att öppna och inte nås från marknivå. Då är vi som hyresvärd ansvariga för den utvändiga fönsterputsen.
Vid behov av ovanstående tjänster kan vi förmedla goda samarbetspartner.
Fastighetens huvudentré på Elektronvägen 4, hissar och trapphus är öppna för besökare vardagar klockan 6:30 till 18.
Övriga tider behövs passerbricka och personlig kod. Om du förlorar din bricka, meddelar du er interna kontaktperson i lokalfrågor alternativt gör en serviceanmälan via Fabeges hemsida. Vi spärrar brickan och ser till att du snarast får en ny, som bekostas av er som hyresgäst.
Ni ansvarar för ert eget skalskydd, det vill säga nödvändiga lås, larm och andra eventuella inpasseringssystem som behövs för att komma in i er lokal. Vi rekommenderar att ni kontaktar ert försäkringsbolag för att säkerställa att skalskyddet klarar de krav som ställs i era försäkringsvillkor.
Om ni planerar aktiviteter i er lokal efter kontorstid, till exempel ett kundevent, är det bra om ni i förväg meddelar er Fastighetschef på Fabege.
Säkerhetsföretaget Avarns Security ronderar området och fastigheten på uppdrag av oss på Fabege.
Huvudentrén på Elektronvägen 4 är tillgänglighetsanpassad och alla våningsplan i byggnaden kan nås med hiss. I området finns ett antal p-platser avsedda för rörelsehindrade.
Brandskyddsarbetet i fastigheten sker i samarbete mellan oss som hyresvärd och er som hyresgäst. Generellt ansvarar vi som fastighetsägare för brandskyddet i allmänna utrymmen och ni som hyresgäst ansvarar för brandskyddet i er lokal. Detta regleras även i hyresavtalet.
Vi som fastighetsägare ansvarar för att:
• Er lokal uppfyller de allmänna kraven för utrymningsvägar.
• Fastighetens utrymningsvägar i gemensamma utrymmen är öppningsbara och fria från hindrande föremål.
• Rondering för brandskydd av gemensamma ytor görs två gånger per år.
Ni som hyresgäst ansvarar för systematiskt brandskyddsarbete (SBA) för er verksamhet. Det kan till exempel vara att:
• Tillse att skyltningen av alla utrymningsvägar är tydlig i er lokal samt att det finns utrymningsplaner på väl synliga platser.
• Tillse att utrymningsvägarna i lokalen är fria från hindrande föremål.
• Utse en brandskyddsansvarig samt tillräckligt många utrymningsledare i er organisation.
• Utbilda era medarbetare i vad de ska göra om det börjar brinna.
• Säkerställa att ert brandskydd, till exempel larm och brandredskap, fungerar genom att kontrollera och underhålla brandskyddet regelbundet.
Läs gärna mer om systematiskt brandskyddsarbete på Storstockholms brandförsvar och Brandskyddföreningen.
Brandceller – för er trygghet
Byggnaden är indelad i ett antal brandceller för att förhindra att brand och rök sprids. Varje brandcell avgränsas av brandklassade bjälklag, väggar och dörrar. I huvudsak är fläktrum, teknikutrymmen, installationsschakt, trapphus, hisschakt och soprum egna brandceller.
Eventuella magnetuppställda dörrar i brandcellsgränser kan stängas manuellt med tryckknappar märkta ”branddörrstängning”. Vid rökbildning stängs dessa dörrar automatiskt. Ingen annan uppställning av dessa dörrar än med magnetlåsen är tillåten!
Utrymningsdörrar
Utrymningsdörrarnas gröna nödhandtag får endast användas vid nödutrymning då larmet har aktiverats. Vid vanlig passage används tryckknappen med nyckelsymbol.
I fastigheten finns ett gemensamt miljörum för kontorshyresgäster vid entré Elektronvägen 6. För att komma in i miljörummet behöver du passerbricka alternativt personlig kod. Vid behov kontaktar du er Fastighetschef på Fabege.
Som hyresgäst har ni möjlighet att ställa ett kärl för restavfall i miljörummet. Övrigt avfall, så kallat verksamhetsavfall samt källsortering ansvarar ni själva för och hanterar inom er egen lokal. Ni tecknar avtal med valfri entreprenör för avfallshantering och hämtning, av hänsyn till minskade transporter ser vi gärna att vi tillsammans använder en och samma leverantör.
Många hyresgäster i Flemingsberg använder därför vår samarbetspartner Remondis för sin avfallshantering. Remondis har en så kallad omlastningsstation i området, vilket gör att de kan hämta avfallet i fastigheterna med mindre och eldrivna bilar, för senare hämtning av större lastbilar från stationen. Kontakta Remondis alternativt Fastighetschef för mer information.
Vi på Fabege ansvarar för underhåll och snöröjning av fastighetens mark, medan Huddinge kommun ansvarar för trottoarer och gator i området.
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten är det viktigt att du omedelbart ringer till vår kundservice på 020–990 990, så att vi kan vidta åtgärder.
Har du frågor som rör utomhusmiljön eller något annat i området som helhet, är du välkommen att kontakta vår Fastighetschef alternativt gör en serviceanmälan på Fabeges hemsida.
På Fabege vill vi utveckla och förvalta våra fastigheter och områden på ett sätt som skapar rätt förutsättningar för våra kunders framgång.
En viktig framgångsfaktor är att vi jobbar nära våra kunder med egen personal i både drift, förvaltning och projekt. Det gör att vi känner våra hyresgäster på riktigt och kan våra hus från grunden, vilket vi vet är betydelsefullt för att du som kund ska bli nöjd.
Vi arbetar enligt en värdegrund som vi kallar SPEAK och som står för:
- Snabbhet
- Prestigelöshet
- Entreprenörskap
- Affärsmässighet
- Kundnärhet
Med SPEAK som bas når vi vår framgång genom att hjälpa våra kunder att bli framgångsrika.
En viktig aspekt av vår vardag är ett ambitiöst hållbarhetsarbete. Det börjar redan när vi planerar för nya områden och fastigheter, och fortsätter genom hela byggprocessen. De färdiga byggnaderna ska vara långsiktigt hållbara ur flera perspektiv, inte minst vad gäller energianvändning, materialval, kollektivtrafik, cykelmöjligheter och en god hälsa för alla som ska jobba i husen. Läs gärna mer om vårt hållbarhetsarbete och teckna ett grönt hyresavtal.
Vi på Fabege pratar ofta med dig som kund. När du har frågor, när vi informerar om något eller när du har gjort en felanmälan. Emellanåt möts vi också spontant i vardagen och byter några ord.
Utöver de här tillfällena behöver vi ibland få träffa dig i ett mer strukturerat möte med en genomtänkt agenda. Vi har ambitionen att genomföra minst ett sådant möte per år med alla våra kunder – och med stora hyresgäster blir det oftare.
På de här mötena vill vi prata om hur ni trivs i lokalen, fastigheten och området – och vad som kan bli ännu bättre. Vi vill veta mer om er verksamhet och hur vi som hyresvärd kan stödja den så bra som möjligt. Om ni växer eller krymper, hur läget ser ut just nu och vad ni tror om framtiden. Hur era ambitioner ser ut inom hållbarhet, eller vilka kontorsnära tjänster ni använder idag och vilka ni skulle behöva i framtiden. Och framför allt vill vi prata om det du tycker är viktigast för er just då.
Ju mer vi vet om er verksamhet och era behov, desto bättre kan vi bidra till er framgång.