Tvätta bilen med rent samvete

Världens första Svanenmärkta biltvätt ligger i Arenastaden. Future Car Care handtvättar bilar miljövänligt och skonsamt med vattenånga.

Visste du att en vanlig automatbiltvätt förbrukar cirka 200 liter vatten? Dessutom innehåller biltvättmedlen en hel del kemikalier. På Future Car Care på Gårdsvägen handtvättas bilarna med ånga, en teknik som tidigare mest använts inom sjukvården och matindustrin. Endast 5–10 liter vatten går åt per tvätt och kemikalieanvändningen är minimal.

- Svanencertifieringen är en milstolpe för oss, säger Alex Ghanati, vd. Nu kan vi visa att vår teknik som vi använt i flera år verkligen är miljövänlig.

Alex startade Future Car Care år 2013. Han jobbade då som musikproducent och DJ och hade sin studio i samma hus, men saknade en biltvätt i området. När en lokal blev ledig i huset gjorde han själv slag i saken. Kruxet var bara att lokalen inte var anpassad för traditionell bilvård.

- Eftersom jag kommer från en annan bransch ville jag inte lyssna på de som sa att det inte skulle fungera, så jag började undersöka alternativa sätt att tvätta bilar på. Jag kom fram till att ånga var det bästa alternativet, säger han.

Future Car Care riktar sig främst mot tjänstebilsförare och erbjuder förutom tvätt även lackskydd och däckservice, som en del av kedjan Däckpartner. Konceptet är att det ska vara så enkelt som möjligt och kunderna ska lägga lite tid på bilvård.

- Vi ser gärna att man tecknar avtal med oss så att vi kan anpassa våra tjänster efter behov, som att hämta bilar till exempel. Men alla är välkomna, säger Alex.

Företagsklimatet är ytterst levande i Arenastaden tycker Alex som samarbetar med många företag i områden:

- Det finns inget hetare ställe, här finns de stora företagen. Vi tittar på liknande områden i Stockholm, Göteborg och Malmö att expandera vidare till.

Biltvättar och miljö

Det mest miljövänliga sättet att tvätta bilen är att göra det i en miljömärkt biltvätt. Att tvätta bilen själv på gatan gör att skadliga ämnen från biltvättmedel och smuts på bilen rinner ner i dagvattenbrunnar. En Svanenmärkt biltvätt minskar utsläppen av skadliga ämnen med upp till 90 procent, jämfört med en automatbiltvätt.

I Sverige görs cirka 33 miljoner personbilstvättar om året. Det ger upphov till utsläpp av 5,6 ton koppar, 11,3 ton zink, 41 kilo kadmium samt 1,8 ton av ämnena bly, krom och nickel.

Källa: Svanen.se

Skapad: 21 juni 2017

Läs även

Inbjudan till presentation av Fabeges delårsrapport januari-mars 2024

Torsdagen den 25 april 2024 klockan 07:30 offentliggörs Fabeges delårsrapport januari -mars 2024. Investerare, analytike...

Fabege har anställt Anna Nyberg som Affärsutvecklingschef i Flemingsberg

Annas uppdrag är att förverkliga Fabeges del av visionen för Flemingsbergs framtida utveckling.