– Det är inte varje dag man stöter på ett stycke svensk reklam- och byggnadshistoria bakom en fasad. Det är lite av ett tidsdokument, säger Johan Zachrisson, Affärsutvecklingschef på Fabege.
Ett tidsdokument i färg
Wenner-Gren Center invigdes 1962 och är än idag en av Stockholms mest ikoniska fastigheter och kända landmärken. Det 74 meter höga, 25-våningshuset var vid tidpunkten Europas högsta byggnad med stålstomme. Projektet initierades av industrimannen Axel Wenner-Gren, grundare av Electrolux på 1890-talet. Som en del av bygget målades en stor reklam för Kungsörnen, som hade sina lokaler i fastigheten, direkt på fasaden – utan bygglov, vilket väckte stor uppmärksamhet.
– Det känns jätteroligt att exponera vårt varumärke, som har spelat en viktig roll i svensk matkultur under nästan ett sekel. Vår logotyp och vårt produktsortiment har förändrats med tiden – och fortsätter att utvecklas – men den grundläggande kärnan består: mjöl, pasta och andra spannmålsprodukter som alltid hjälper dig i köket, säger Daniel Löfgren, Brand & Portfolio Manager.
Kungsörnen är idag ett av Sveriges mest välkända och älskade varumärken inom livsmedel, med en nästan hundraårig historia som väcker både stolthet och nostalgi hos generationer av svenskar.
Visionen bakom Wenner-Gren Center
Fastigheten var tänkt som ett centrum för internationell forskning, och för att forma dess utseende utlystes en arkitekttävling 1957. Det vinnande bidraget med namnet ”Wenner-Gren, ever green” – ritades av Sune Lindström och Alf Bydén från Vattenbyggnadsbyrån AB.
Byggnaden var tekniskt banbrytande. I stället för den då vanliga betongkonstruktionen använde man stål – något som väckte oro för hur konstruktionen skulle påverkas av sol och värme. Lösningen blev att bygga en fasad i lättbetong med relativt små fönster och att skydda denna med en typ av glasbeklädnad inspirerad av amerikanska curtain wall-fasader. De emaljerade glasen, i färger som rosa, grönt, svart och vitt, beställdes från Belgien och var helt nya på marknaden.
En annan tid – på fler sätt än ett
De frilagda reklammålningarna är inte det enda som vittnar om en annan era när Wenner-Gren Center byggdes. Ett fotografi från 1960-talet visar en byggnadsarbetare högt uppe på tornet – utan någon form av säkerhetsutrustning som idag anses som en självklarhet. Det är ett talande exempel på hur branschen har förändrats!