Populära sökningar

Fabege & Hotel Kung Carl

En ny mötesplats på Stureplan

Stockholms äldsta hotell har genomgått en spektakulär förvandling. Att kliva in här är som att besöka en annan värld. Sirliga blommönster möter rosa marmor, mjuk sammet och en glittrande cocktailbar. Likt en dröm om Paris mitt på Stureplan.

Huset kunde inte haft ett bättre läge. I hörnet mellan Kungsgatan och Birger Jarlsgatan, med panoramavy över Stockholms hjärta, öppnar sig den nya entrén till Hotel Kung Carl.

Hotellet, som är Stockholms äldsta, har en imponerande historia. Det grundades redan 1866 på Brunkebergstorg av vinhandlaren Johan Lundberg och tog sitt namn efter den regerande monarken. 1925 gick flytten till dagens adress, där Hotel Kung Carl snabbt blev en självklar knutpunkt för tidens kulturella elit. August Strindberg, Greta Garbo och Selma Lagerlöf är bara några legender som haft sitt andra hem i den magnifika jugendfastigheten.

När familjen Östlundh förvärvade hotellet 1977 bestod det av 46 rum och en enkel matsal. Sedan dess har mycket hänt. I dag rymmer det 143 rum, två barer, en bistro, festvåningar, gym, konferensavdelning, takterrass och en egen jazzklubb. När Fabege köpte fastigheten 2005 inleddes också ett nära samarbete som har resulterat i en rejält ansiktslyft.

– Senaste åren har varit extremt händelserika. Tillsammans har vi byggt till ett våningsplan, gjort stambyten, renoverat hela fasaden, rustat upp badrummen, och förstås vår nya entré med tillhörande ombyggnad som är det största vi gjort. Tidigare stod fastigheten ut för att den var så sliten, nu står den ut för att den är så vacker, säger Marcus Östlundh, vd på Hotel Kung Carl, när vi slår oss ner i den nya restaurangen Bistro La Belle Epoque.

Hittar lösningar som skapar win-win

Alla dessa projekt, liksom alla svåra utmaningar under pandemin, har svetsat samman Hotel Kung Carl och Fabege till ett vinnande team. Det har krävt en närmast daglig kontakt om både stora och små frågor. En ständigt pågående dialog som gjort att båda parter har lärt sig mycket om varandra, menar Charlotte Eklund, fastighetschef på Fabege.

– Ni är ju inte en hyresgäst i mängden. Hotel Kung Carl skänker liv till både fastigheten, gatumiljön och hela kvarteret. För oss som fastighetsägare har det varit viktigt att förstå er verksamhet som pågår dygnet runt, säger hon och får medhåll av Marcus:

– Ja, precis. I branschen ser man annars ofta fastighetsägaren och hotelloperatören som två motparter med konkurrerande intressen. Men Fabege tänker annorlunda. Ni förstår hur man kan skapa värde med gemensamma lösningar som gynnar oss båda. Vår relation är en väldigt viktig nyckel till framgång, betonar han.

Bild reception

Fabege hjälper hotellet att blomstra

Ett konkret exempel på detta är den nya huvudentrén mot Stureplan. Hotel Kung Carl hade länge drömt om att få ta över den 300 kvadratmeter stora hörnlokalen, men när Starbucks flyttade in 2014 tycktes hoppet vara ute. Så i juni 2020, mitt under pandemin, ringde Charlotte till Marcus och sa: ”Nu har ni en chans som är för bra för att säga nej till.”

– Det var världens sämsta tajming, berättar Marcus Östlundh. Tre månader på raken hade vi haft mindre än fem procents beläggning.  Så jag tackade faktiskt nej. Men då var Fabege väldigt bra. Ni bad oss avvakta, låta det sjunka in, ta sommaren på oss. Till slut, efter många och intensiva diskussioner i styrelsen, sa vi: ”Okej, vi vill. Men då måste vi hitta ett sätt som gör det möjligt.”

– Det var såklart en tuff process att få ihop alla parametrar i avtalet, medger Charlotte Eklund. Men vår inställning är att om vi ska ha hotellet i huset så måste vi också hjälpa er att blomstra. Och alla på Fabege är oerhört stolta över hotellet och vad vi har skapat tillsammans.

La Belle Epoque sprider ljus och hopp

Ombyggnaden stod klar under hösten 2021 och har inte bara gett hotellet en pampigare entré utan lyft fastigheten på alla plan. Till nyheterna hör den nya cocktailbaren, den nordfranska bistron, jazzklubben i den gamla bakfickan, en vinbar på innergården, en takterrass och två toppmoderna möteslokaler. Hela inredningen – från tapeter till kuddar och kristallglas – präglas dessutom av det nya temat La Belle Epoque.

– La Belle Epoque är epoken från 1800-talets slut till första världskriget när optimism och framtidstro rådde. Det var uppfinningarnas tid, konst och arkitektur blomstrade. Det var då lyxhotellen föddes i Frankrike och Hotel Kung Carl härstammar från den eran. Det var innan motbok och regleringar. Allt var sorglöst. Den känslan vi vill ge våra gäster, säger Marcus.

Temats löfte om ljus och hopp blev också en fin symbolik under pandemin när hotellet gick på knäna. Och nu, sommaren 2022, har vinden vänt. I maj nådde Kung Carl all time high och även i juni blir försäljningen klart högre än samma månad 2019. Dessutom har de senaste årens prövningar gett familjen Östlundh, hotellägare i tre generationer, en viktig lärdom.

– Vi har insett hur avgörande det är vem som är fastighetsägare. Om vi skulle köpa ett nytt hotell hade det varit en av de viktigaste frågorna. Jag sitter i styrelsen för Best Western som har 160 hotell i Skandinavien och under pandemin pratade alla om sina fastighetsägare. Många var upprörda. Men Fabege utmärkte sig – ni var lyhörda, flexibla och bjöd in till dialog. Jag vet flera hotell som är väldigt tacksamma över det, säger Marcus Östlundh.

Bild

Personligt hotell med unik historia

I dag saknas det knappast idéer om hur man vill utveckla hotellet vidare. Samtidigt är den anrika fastigheten är något av en karaktär i sig.  Marcus beskriver den som en labyrint. Det gör huset unikt och charmigt, men också till en utmaning för en fastighetsägare.

–  Det gäller att hitta kreativa lösningar. Det är ett av Stureplans vackraste hus på Sveriges mest centrala plats.  Den här hörnan har länge stått lite i skymundan, nu lever den upp tack vare Hotel Kung Carl, säger Charlotte Eklund.

För Marcus Östlundh handlar framtiden inte minst om att fortsätta förädla Hotel Kung Carl som ett alternativ till de generiska kedjorna. Ett personligt destinationshotell där hans syster ritar all inredning, där hans pappa ropat in konstverken på väggarna och där inget rum är det andra likt. En plats där man känner historiens vingslag i allt från musikval till hotellets egen punsch – som har anor från självaste Kung Carl XV.

– Vi vill ladda vår unika historia. Vår vision är att om du inte har varit på Hotel Kung Carl så har du inte varit i Stockholm. Stureplan är stans mest mytomspunna område och hotellet ska bli den självklara platsen att besöka när man är vid Stureplan. Det kanske kan låta omöjligt, men det är dit vi strävar, avslutar Marcus.

Har du en fråga?

Charlotte Eklund
Fastighetschef
08-555 148 66
Charlotte.Eklund@fabege.se

Kontaktkort