SVD Haga Norra

Vill du ta med ditt företag in i en helt ny stadsdel där människor, liv och rörelse prioriteras – och där du har lika nära in till stadens puls som till naturen? Då är Fabeges nya satsning, stadskvarteren Haga Norra i Arenastaden, helt rätt för dig.

Visionsbild

Fyra minuters promenad från Solna station håller ett helt nytt kvarter på att ta plats. Stadsutvecklaren Fabege ligger bakom det som ska bli en stad i staden. Här ges plats åt kontor, bostäder, grönska, service och ett myllrande café- och restaurangliv.

– Målet med Haga Norra är att skapa en  stadsdel med samma urbana trivsel som finns i äldre, etablerade stadsdelar. Läget har goda kommunikationer med buss, pendeltåg och planerad tunnelbana år 2028. Det ville vi ta vara på och genom satsningen Haga Norra också ge tillbaka något till staden, säger Karl Henrik Lenneryd, Uthyrare Projekt på Fabege.

Är du nyfiken på hur du blir en del av Haga Norra? Läs mer här!

Gröna tak och miljöfokus
När stadskvarteren Haga Norra står helt färdiga kommer det att rymma två kontorskvarter och 1 000 lägenheter. Redan nu är cirka 400 lägenheter färdigställda och de första kontorshyresgästerna flyttar in sommaren 2024. Genomgående för hela projektet är återbrukade material och stort fokus på smart design och miljö. Stadsdelen har en stil och arkitektur som blickar in i framtiden, genom att också inspireras av historien. Fabege vill skapa tidlöshet med mycket återbrukade material och en arkitektur med klassiska kvaliteter.

– Förutom levande och innehållsrika bottenvåningar har vi aktivt valt att arbeta med gedigna och smarta materialval. Hela exteriören på ett av kontorskomplexen är murat i återbrukat tegel som har patina och ger en väldigt speciell och historisk känsla till huset. Samma tankesätt genomsyrar interiören med kvalitetsmaterial, stora fönster och mycket rymd. Vi installerar också sedumtak och  solpaneler. Det som är speciellt är att vi inte bara miljöcertifierar våra fastigheter, utan hela stadsdelen kommer miljöklassas när den är färdig, fortsätter Karl Henrik Lenneryd.

“Småskaligt stadsliv i centralt läge”
Men det är inte bara miljöaspekten som legat till grund för hur Haga Norra konstruerats. Fabege har också lagt stort fokus på de framtida hyresgästerna och att se till så de från början får de bästa förutsättningarna.

– “Kvarter 1” som är den ena kontorsbyggnaden, kommer att vara en fullservicebyggnad. Här kommer det finnas reception, konferens, gym, cykelparkering och plats för både caféer, restauranger och andra typer av serviceföretag. Vi vill få in bilar och leveranser under byggnaderna så gatuplan kan användas aktivt av människorna där. Vi skapar ett helt nytt småskaligt stadsliv i ett väldigt centralt läge, avslutar Karl Henrik Lenneryd.

Allt du vill veta om Kvarter 1 och hur ditt företag kan växa där

Mer om Haga Norra:
Haga Norra ligger i Arenastaden i Solna, 7 minuter från centrala Stockholm och med Hagaparken runt hörnet.

Kontor Haga Norra Kvarter 1

Kontorslokaler: från 1 500 kvm till 27 000 kvm
Total LOA: 27 000 kvm
Inflytt: 2024
Service och innehåll: kontor, reception, konferens, gym, cykelgarage, café, kvarterskrog och två butiker i huset, ljusgårdar och terrass.
Miljöcertifiering: BREEAM outstanding
Arkitekt: BAU

Skapad: 01 juni 2023

Läs även

Inbjudan till presentation av Fabeges delårsrapport januari-mars 2024

Torsdagen den 25 april 2024 klockan 07:30 offentliggörs Fabeges delårsrapport januari -mars 2024. Investerare, analytike...

Fabege har anställt Anna Nyberg som Affärsutvecklingschef i Flemingsberg

Annas uppdrag är att förverkliga Fabeges del av visionen för Flemingsbergs framtida utveckling.