– Det som en gång var dåligt utnyttjad industrimark har förvandlats till en modern och levande stadsdel. Visionen har varit tydlig från början – att skapa ett område där människor vill vara, arbeta och bo, säger Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege.
En stad som lever dygnet runt
Arenastaden lockar omkring 15 miljoner besökare varje år. Nationalarenan Strawberry Arena blandar världsstjärnor som Taylor Swift och Bruce Springsteen med event som Techarenan och Melodifestivalen, och Westfield Mall of Scandinavia är ett av Nordens största köpcentrum. Men området är mer än sina landmärken. Här finns tiotusentals arbetsplatser och flera av Sveriges största företag har valt att förlägga sina huvudkontor här.
Samtidigt växer Arenastaden som bostadsadress. Här möts det nya och det gamla i form av moderna stadskvarter med de klassiska stenstadsmiljöerna i Gamla Råsunda. Här finns radhus på taket av köpcentrumet, moderna etagelägenheter, och charmiga äldre kvarter med gångstråk, parker och närhet till Hagaparken och Råstasjön.
– Arenastaden är en plats som idag har mycket av det människor behöver för att trivas i form av bra kommunikationer, service i toppklass, moderna arbetsplatser och bostäder nära grönområden. Därför är det naturligt att vi fortsätter utvecklingen här mot en ännu grönare och mer trivsam stadsdel i Stockholm, säger Hanna af Sandeberg, marknadsområdeschef i Arenastaden.