Kontorshotell: Dra nytta av grannarna

Det finns många typer av kontorslösningar, och en av trenderna är att välja en individuell sådan. Gör du det i ett kontorshotell får du dessutom andra fördelar så som företag som du kan utbyta idéer med.

Alcatel-Lucent är ett av de företag som hoppat på trenden med en individuell kontorslösning.

- Vi hade ett eget kontor tvärs över gatan, men det blev för stort för oss. Nu har vi skapat en egen del i Regus kontorshotell istället, säger Christina Jansson, ansvarig för det svenska kontoret hos Alcatel-Lucent.

Med egen del syftar hon på att de byggt om sin del i kontorshotellet - som i vanliga fall består av enskilda rum som du kan hyra. Tillsammans med Regus slog de för ett år sedan ut väggarna för att få ett öppet kontorslandskap, och byggde nya mötesrum och så kallade tysta rum som de kan nyttja för telefonkonferenser och liknande.

Men vi har en egen ingång och en egen planlösning

- Vi är ändå en del av Regus, och använder till exempel receptionen som en del i vår verksamhet. Men vi har en egen ingång och en egen planlösning, säger Christina Jansson.

Det går även att hyra enskilda rum

Andreas Forsberg har däremot valt att hyra ett enskilt rum. Han driver verksamhet inom kontorsutrustning och hans personal sitter i Jönköping. Själv har han valt att stanna kvar i Stockholm och sitter i samma byggnad som Alcatel-Lucent i Solna.

- Den största anledningen till att jag sitter där är växeln. Vi har ofta kunder som ringer och söker oss, då tar receptionen emot samtalen och mejlar vår supportmejl. Det är väldigt betydelsefullt för oss, och de gör ett otroligt bra jobb, säger Andreas Forsberg, vd för Dioc.

Alternativet som han ser det hade varit att sitta hemma. Men där skulle han inte ha upplevt samma gemenskap som den som uppstår på kontorshotell.

- Det sitter andra trevliga bolag där som man lär känna, de blir som arbetskamrater även om man har skilda bolag, säger Andreas Forsberg.

Att dela idéer på det här viset och kunna korsbefrukta varandra är en tydlig trend just nu. Detta kombinerat med en individuell lösning i ett kontorshotell skapar både en stark företagskultur och ger utrymme för social samvaro mellan företagen.

Nöjda med Solna Business Park

Både han och Christina Jansson är nöjda med Regus fastighet och närområdet. Solna Business Park har utvecklats kraftigt de senaste åren, och här finns såväl kommunikationer som annan viktig service på gångavstånd.

- Det var en väldigt stor förändring för oss att gå från eget stort kontor till ett mindre kontor i ett kontorshotell, men vi trivs jättebra. Här finns allt du behöver - det är gott om lunchrestauranger, goda kommunikationer och bra service över huvud taget, säger Christina Jansson.

Skapad: 31 augusti 2015

Läs även

Inbjudan till presentation av Fabeges delårsrapport januari-mars 2024

Torsdagen den 25 april 2024 klockan 07:30 offentliggörs Fabeges delårsrapport januari -mars 2024. Investerare, analytike...

Fabege har anställt Anna Nyberg som Affärsutvecklingschef i Flemingsberg

Annas uppdrag är att förverkliga Fabeges del av visionen för Flemingsbergs framtida utveckling.