Landets första urbana vineri har öppnat

The Winery Hotel har slagit upp portarna i Solna. Här tillverkar hotellet sitt eget vin och den populära drycken genomsyrar allt från mat, till inredning och arkitektur.

Vinet produceras på plats

När du kliver in genom portarna på The Winery Hotel möts du omedelbart av ståltankar och ekfat fyllda av egenproducerat vin. Det nyöppnade hotellet i Solna, är landets första urbana vineri.

- Det är väldigt populärt med urban wineries i USA och vår idé var att skapa något liknande här hemma. Vinintresset har vuxit sig starkt i Sverige och människor vill lära sig mer om drycken. Därför arrangerar vi både vinprovningar och rundvandringar i vineriet, berättar hotellets VD Marcus Östlundh.

Inspiration från Toscana

Bakom det nya konceptet står två hotellvana familjer. Familjen Östlundh har drivit Hotel Kung Carl på Östermalm sedan 70-talet och familjen Söder har startat både Nordic Light och Nordic Sea. Under en inspirationsresa till Italien träffade de makarna Ruhne och idén om ett vinhotell blev verklighet.

– Vi var och besökte deras vingård i Toscana för att lära oss mer om hur man framställer vin på bästa sätt. Det slutade med att vi var så tighta att de gick in som delägare i projektet. Idag är de ansvariga för att vinet som produceras på The Winery Hotel görs på bästa tänkbara sätt – något vi känner oss helt trygga med, säger Marcus Östlundh.

Att frakta druvor från Toscana till Solna är inget problem, menar Marcus. Så länge man vet hur man fraktar dem spelar det ingen roll hur lång resan är:

- Vi är noga med att druvorna placeras i små lådor och transporteras till Sverige i en kyltransport. Om man slarvar med det påbörjas jäsningen för tidigt och då blir det inte något vin, säger han.

Vinet genomsyrar hela hotellet

Varje vecka arrangeras vinprovningar med skickliga sommelierer i hotellbaren och om man vill ta en guidad tur i vineriet går det också att ordna. Oavsett vilken del av hotellet som besöks har vinet en naturlig plats. Arkitekturen är inspirerad av gamla industrilokaler i Brooklyn, på rummen ligger både vinmagasin och i minibaren finns det egenproducerade vinet. På väggarna hänger tavlor med bilder från Toscana.

Gym, pool och relax

Högst upp i huset ligger relax- och gymavdelningen. Här kan du sätta dig till rätta i badet eller på en träningscykel och njuta av den vackra utsikten över Brunnsviken. När du tröttnat på det går du bara vidare till baren på samma våningsplan.

– Där kan du ta ett glas, sätta dig i en solstol och titta ut på den dramatiska skyline som håller på att byggas upp i Arenastaden, säger Marcus Östlundh.

Allt från företagsgäster till privatpersoner

Sedan hotellet slog upp portarna i januari har besökare från hela Sverige stannat till för att uppleva landets första urbana vineri. Hotellet har plats för både företagsgäster som ska på konferens och personer som vill få en annorlunda upplevelse under sin vistelse i huvudstaden.

– Hotellet attraherar många olika grupper. Allt från företagsgäster till privatpersoner kan känna sig hemma här, säger Marcus Östlundh.

Skapad: 19 februari 2016

Läs även

Inbjudan till presentation av Fabeges delårsrapport januari-mars 2024

Torsdagen den 25 april 2024 klockan 07:30 offentliggörs Fabeges delårsrapport januari -mars 2024. Investerare, analytike...

Fabege har anställt Anna Nyberg som Affärsutvecklingschef i Flemingsberg

Annas uppdrag är att förverkliga Fabeges del av visionen för Flemingsbergs framtida utveckling.