De valde aktivitetsbaserat kontor

Orkla Care och Orkla Confectionary & Snacks gick från kontorslandskap och egna rum till att jobba aktivitetsbaserat. En lyckad lösning, visar en medarbetarundersökning.

Att stiga in på Orkla Care och Orkla Confectionary & Snacks gemensamma kontor i Solna Business Park är lite som att gå in på en stormarknad. Här är de många produkterna från varumärken som Salvequick, Pierre Robert, Göteborgs Kex och OLW extremt synliga. Dels disponeras de i skyltfönster i entrén, dels i ”shops in shops” i lokalen.

- Vi behöver se våra produkter, säger Johan Hansson, IT-chef och flyttprojektledare. Därför har vi skapat magneter som är både produktförvaring, produktutställningar och arbetsytor. I en magnet finns snacks, en annan plåster. Vi är olika bolag inom samma koncern och detta håller ihop helheten.

Inredningen för det aktivitetsbaserade kontoret har Orkla skapat tillsammans med Spectrum Arkitekter. Här finns lösningar som synliga rör och cirkelformade armaturer i innertaken vilka ger liv åt lokalen. I slutet på förra året gick flyttlasset. Tidigare satt Orkla Confectionary & Snacks i ett cellkontor vägg i vägg och Orkla Care i kontorslandskap i Upplands Väsby.

- I samband med att det dåvarande hyreskontraktet löpte ut förvärvade Orkla Cederroths, säger Johan. För att få plats med alla 120 personer behövde vi ett nytt kontor. Jag drev på att vi skulle sitta aktivitetsbaserat, för att utnyttja ytan mer effektivt. De flesta var också sugna på att förändra kontoret.

En fördel med aktivitetsbaserade kontor är att man får mer flexibilitet i hur kontoret kan användas. Förvaringen är ofta mindre än i andra kontorsformer vilket frigör mer yta som kan användas till exempelvis projektplatser.

- Vi är väldigt nöjda, kontoret känns luftigt och vi jobbar dessutom mer papperslöst. Man har allt i sin dator, som man bär med sig överallt. Det är lättare att samarbeta och dela kunskap. Ekonomi och HR kan till exempel sätta sig i en magnet och lära sig mer om produkterna. Den stora fördelen är att du kan välja själv var du vill sitta.

Ett par månader efter flytten gjordes en enkätundersökning om hur medarbetarna upplevde det nya kontoret. Av de drygt hälften som svarare tyckte åtta av tio att kontoret var bra eller mycket bra. Men så hade flytteamet också förberett medarbetarna på förändringen.

- Vi anordnade workshops för både medarbetare och chefer. Ledarskapet blir till exempel förändrat då man inte ser sin chef på samma sätt. Vi sammanförde också nya och gamla kollegor på after works, säger han.

Om Orkla och Solna Buisiness Park

Orkla Care och Orkla Confectionary & Snacks är en del av den norska dagligvarukoncernen Orkla. Solna Business Park har blivit ett kluster för företag inom dagligvaruhandeln – här sitter förutom Orkla även Ica, Coop och Unilever.

Skapad: 22 september 2017

Läs även

Inbjudan till presentation av Fabeges delårsrapport januari-mars 2024

Torsdagen den 25 april 2024 klockan 07:30 offentliggörs Fabeges delårsrapport januari -mars 2024. Investerare, analytike...

Fabege har anställt Anna Nyberg som Affärsutvecklingschef i Flemingsberg

Annas uppdrag är att förverkliga Fabeges del av visionen för Flemingsbergs framtida utveckling.