Så stärker kontoret företagskulturen

Är det viktigt att kontoret speglar företagets kultur? Vi har pratat med 3 Sverige och Toca Boca om hur de låter kulturen genomsyra lokalerna.

Inkluderande, lekfull och passionerad. Så skulle Lina Persson, Office Manager på spelstudion Toca Boca beskriva deras företagskultur.

Färgstarkt och lekfullt

– När vi sökte nya lokaler för ett par år sedan var det viktigt att kunna skapa en färgstark och lite oväntad miljö med hemkänsla, säger hon. Vi ville inte ha något alltför korrekt och ”stelt” kontor eftersom vi snarare är lekfulla och kreativa.

Leken är central

Toca Boca utvecklar appar för barn. Därför tar de emot besök av de mest lämpade testpiloterna, nämligen barngrupper från olika förskolor och skolor. Hos Toca Boca får de leka sig fram och prova nya spelfunktioner.

– Vår förra lokal var för liten för att kunna ta emot barnbesök, berättar Lina Persson. Men eftersom barn och deras lek är så centralt för oss var det prio att det skulle fungera att ha många barn här samtidigt. Nu har vi verkligen ett kontor som tillåter det och som tydligt visar vilka vi är, ett lekfullt och kreativt företag.

Mycket energi hos 3

På mobiloperatören 3 Sveriges huvudkontor är det den höga energinivån som karaktäriserar bolaget. I lokalerna på Lindhagensgatan råder en stark performancekultur i kombination med en kamratlig atmosfär, menar HR chefen Mattias Segelmark.

– Det betyder att våra medarbetare presterar mycket men att de upplever kamratskap och att organisationen inte är hierarkisk, säger han.

San Francisco eller Berlin

På 3 Sverige är det en ung, urban kultur som gäller. När personalen skulle likna företagskulturen vid en stad blev de flesta svaren ”San Francisco” eller ”Berlin”. Gemytligt, pulserande och tillåtande. Mångfald.

– Vi firar saker ofta, både stora och små framgångar, säger Mattias Segelmark. Det förekommer musik på flera avdelningar och många har musik på då möten inleds eller avslutas.

De nya lokalerna ska stärka kulturen

Mångfalden och kompisstämningen är resultatet av ett mycket genomtänkt strategiskt arbete med företagskulturen.

– När vi flyttar till nya lokaler vid Globen under 2018 är förhoppningen att de ska stärka ”3-kulturen” ännu mer eftersom lokalerna är verksamhetsanpassade för att öka samarbete och öppenhet, säger Mattias Segelmark.

Skapad: 07 mars 2017

Läs även

Inbjudan till presentation av Fabeges delårsrapport januari-mars 2024

Torsdagen den 25 april 2024 klockan 07:30 offentliggörs Fabeges delårsrapport januari -mars 2024. Investerare, analytike...

Fabege har anställt Anna Nyberg som Affärsutvecklingschef i Flemingsberg

Annas uppdrag är att förverkliga Fabeges del av visionen för Flemingsbergs framtida utveckling.