Vi använder kakor (cookies) för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa kakor. Läs mer om cookies.

Lite rörelse - stora vinster

Vi svenskar är ett av världens mest stillasittande folk. Det får konsekvenser för vår hälsa. Men ny forskning visar att även små inslag av aktivitet i vardagen gör stor skillnad.

Tunnelbana till jobbet, långa möten och frestelser i form av fikabröd och godisskålar. Känns det bekant? Dagens arbetsliv riskerar att göra oss sjuka, men med små förändringar finns stora vinster att göra.

– Det finns en väldigt stark koppling mellan stillasittande och livsstilsrelaterade sjukdomar. I Sverige är vi bland dem som sitter mest i världen. Det beror bland annat på att digitaliseringen kommit långt och att män och kvinnor jobbar lika mycket. Man sitter inte bara på jobbet utan ofta också på väg till jobbet. Stillasittandet ökar risken för bland annat hjärt-kärlsjukdom, diabetes och vissa cancerformer, säger Mai-Lis Hellénius, professor i kardiovaskulär prevention på Karolinska Institutet i Stockholm.

Men små förändringar i vardagen kan få stor positiv effekt på hälsa och välbefinnande, både fysisk och psykisk.

– De positiva effekterna av fysisk aktivitet har varit kända i många år. På senare tid har ny kunskap kommit som ökat förståelsen för den omedelbara effekten av att röra på sig. Varje gång man rör sig ökar blodcirkulationen och musklerna producerar proteiner. Många av proteinerna som bildas påverkar vår inlärningsförmåga, sinnesstämning och fungerar uppiggande, fortsätter hon.

Med några små förändringar i vardagen kan man därför dra nytta av de omedelbara effekterna av fysisk aktivitet. Välj att stå och jobba istället för att sitta, ta trapporna istället för hissen och ta gärna möten som involverar ett mindre antal personer under en promenad. Det finns dessutom program att installera på datorn som påminner när det är dags att ta en paus för att röra på sig. Tillsammans med Mai-Lis Hellénius har Fabege tagit fram broschyren Det hälsosamma mötet där man ger fler tips på hur man kan skapa en hälsosammare vardag på kontoret.

– Vi vill göra det enkelt för våra hyresgäster att få in rörelse i vardagen. Alla fastigheter har cykelparkering och vid några tillfällen på våren och hösten bokar vi en reparatör som servar cykeln för den som vill. Eftersom vi bygger hela stadsdelar har vi möjlighet att se till att det finns gym och ett bra restaurangutbud i området, säger Anna-Lena Carlstedt, affärsutvecklare på Fabege. 

Ett exempel på det är Tre:s nya huvudkontor vid Globen som har gym, löpbana och omklädningsrum i anslutning till kontoret.

– Fabege är ett företag som kommit långt i det här arbetet. De tar detta på allvar och det är tydligt att man arbetar långsiktigt för att bygga in rörelse i fastigheterna, konstaterar Mai-Lis Hellénius.

Små förändringar – stora vinster

  • Stå vid skrivbordet istället för att sitta
  • Inför gå- och ståmöten
  • Installera ett pausprogram
  • Ta cykeln till jobbet

Det hälsosamma mötet

Tillsammans med professor Mai-Lis Hellénius har vi i denna broschyr samlat goda råd som alla kan tillämpa och vinna märkbara hälsovinster, utan att göra stora ingrepp i sin vardag.

Ladda ner broschyren "Det hälsosamma mötet"

Läs även

10 tips för effektiva och energigivande jobbmöten

Möten är navet i en verksamhet, det är här idéer diskuteras och viktiga beslut tas som avgör resultat och framgång.

Läs mer

Bättre kontor – friskare medarbetare

Hur kan vi skapa lokaler för friskare medarbetare? Ren luft, generöst ljusinsläpp och möjlighet till fysisk aktivitet är tre nyckelord.

Läs mer