Populära sökningar

Rekrytera rätt – läge och lokaler kan avgöra

När SEB ville samla sina anställda i Stockholm på ett och samma kontor valde de Arenastaden – ett beslut som haft en positiv inverkan på både ekonomi och rekryteringsmöjligheter.

SEB valde att lämna sina kontor på Södermalm, i City och Rissne för att flytta in i nybyggda lokaler i Arenastaden i Solna. Förutom att samla alla i samma lokaler innebar flytten en möjlighet att utveckla en trivsam kontorsmiljö anpassad till dagens arbetsliv och som tilltalar de som banken vill rekrytera.

– När vi bestämde oss för Arenastaden inledde vi ett förändringsarbete för att öppna upp lokalerna för att enklare kunna mötas och därmed förändra vårt arbetssätt, säger Viveka Hirdman Ryrberg, kommunikationsdirektör på SEB.

Att kontorslokalerna byggdes åt SEB gav unika möjligheter att påverka utformningen. Man har valt att ge de tre byggnaderna olika identiteter: Hemma hos, Urbant och Parken. I den del som kallas Hemma hos ligger fokus på att skapa en ombonad miljö med soffor, fåtöljer och golvlampor. I den urbana delen erbjuds de informella mötesplatserna istället genom höga bord och stolar och i Parken ligger fokus på grönska. 

– Lokalerna är byggda för att passa oss och dagens arbetsliv. Vi har fått möjlighet att utforma lokalerna utifrån de behov vi har med stora gemensamhetsytor, naturliga mötesplatser, träningsmöjligheter, kafé och matsal. Allt detta är väldigt viktigt för oss och vi tror att det attraherar dem som vi vill anställa.

På Fabege är man väl medveten om vikten av informella mötesplatser i dagens arbetsliv.

– Det kan skapa irritation och vara produktivitetshämmande om kontorslokalerna inte möjliggör spontana och flexibla möten. Både slutna rum och öppna mötesplatser efterfrågas i allt högre grad när samarbete och crossfunktionella team blir vanligare, säger Gunilla Cornell, HR-chef på Fabege.

Att SEB valde Arenastaden hade flera skäl.

– Arenastaden har bra kommunikationer och det är också väldigt viktigt för oss. Här finns pendel och tvärbana, och tunnelbana är på väg. Fler och fler vill cykla till jobbet så vi har 1200 parkeringsplatser för cyklar i byggnaden.

Gunilla Cornell menar att läget blir allt mer betydelsefullt för möjligheten att kunna rekrytera rätt medarbetare.

– I en tid där balans mellan arbete och fritid blir allt viktigare kan det ha en avgörande betydelse att kommunikationen till och från jobbet kan ske snabbt och enkelt. Utöver det spelar restaurang- och handelsutbud ofta en viktig roll. Möjligheten att i samband med arbetet hinna med träning eller frisörbesök bidrar till en enklare vardag, säger hon.

För SEB har flytten dessutom inneburit att man sänkt sina lokalkostnader med 25 procent, dels på grund av att man lämnat innerstaden men också för att ytorna används på ett effektivare sätt. Viveka Hirdman Ryrberg menar att flytten också fått andra positiva effekter.

– Många var tveksamma till att lämna innerstaden, men nu har vi en helt annan energinivå här som jag menar kommer från lokalernas utformning och att vi har investerat i en attraktiv fysisk miljö. Det ser inte ut som en traditionell bank i de här lokalerna och det tror jag stärker våra rekryteringsmöjligheter.

Skapad: 21 maj 2018

Läs även

Inbjudan till presentation av Fabeges delårsrapport januari-mars 2024

Torsdagen den 25 april 2024 klockan 07:30 offentliggörs Fabeges delårsrapport januari -mars 2024. Investerare, analytike...
Läs mer

Fabege har anställt Anna Nyberg som Affärsutvecklingschef i Flemingsberg

Annas uppdrag är att förverkliga Fabeges del av visionen för Flemingsbergs framtida utveckling.
Läs mer