Hotel Giò nominerat till Solna stadsmiljöpris

I Hotel Giòs lobby möts de gamla originaldetaljerna med den nya inredningen som är inspirerat av husets särart. Hotel Giò på Råsundavägen är nominerat till Solna stadsmiljöpris 2020 som en av tre finalister i tävlingen. I nomineringen lyfts fram hur byggnadens ursprungliga särart har tagits tillvara när den förvandlades från landstingskontorshus till hotell, vilket vi är mycket stolta över. Att ta tillvara husets fantastiska anda och detaljer har tillsammans med hållbarhet varit ledord för öppningen av Hotel Giò.

Hotel och restaurang Giò invigdes den 31 mars i år i det välkända Hagahuset på Råsundavägen 1. Hotellet är inspirerat av italienskt 50-tal på samma sätt som arkitekten Stig Annerfeldt inspirerades av Giò Pontis samtida Pirelliskrapa i Milano när han skapade Hagahuset på 50-talet.

– Det är en stor ära att bli nominerade och ett kvitto på att vi har varit rätt ute när vi har byggt hela hotellets koncept och design kring huset och dess speciella karaktär, säger Eva Ilskog, General Manager Hotel Giò.

Fastigheten ägs av Fabege som varsamt omvandlat huset från kontor till hotell. Hållbarhetsaspekten har varit närvarande i hela processen och det bevisades när fastighetens nådde nivå "Excellent" i miljöcertifieringen BREEAM-SE nyligen.

Vi har försökt bevara så många gamla detaljer som möjligt i Hagahuset för att behålla dess känsla och charm. Tillsammans med Hotel Giò har vi lyckats hitta en härlig balans mellan gammalt och nytt, vilket har gett Hagahuset nytt liv, säger Johanna Axe Skoglund, projektledare på Fabege.

Solna stadsmiljöpris delas årligen ut av byggnadsnämnden, för en byggnad, anläggning eller annan åtgärd i Solna som på ett bestående sätt förskönat stadsbilden. Priset har delats ut sedan 1998. Vinnare av Solna stadsmiljöpris 2019 blev ett flerbostadshus i kvarteret Konstnären, i stadsdelen Ingenting. Årets vinnare avslöjas den 2 december.

Ur motiveringen:
Det så kallade Hagahuset ritades på 1950-talet av arkitekt Stig Annerfelt med inspiration från arkitekten och formgivaren Giò Pontis samtida Pirelli-hus i Milano. Det uppfördes som förvaltningshus för landstinget och var då landets största och modernaste landstingshus. Efter att i över 60 år varit kontor har nu Hagahuset omvandlats till hotell Giò. Byggnadens höga kvaliteter med omsorgsfullt utformade detaljer har tagits tillvara i omvandlingen från kontor till hotell. Den specialdesignade interiören samspelar med de ursprungliga detaljerna i den välkända 50-talsbyggnaden.

Skapad: 13 november 2020

Läs även

Inbjudan till presentation av Fabeges delårsrapport januari-mars 2024

Torsdagen den 25 april 2024 klockan 07:30 offentliggörs Fabeges delårsrapport januari -mars 2024. Investerare, analytike...

Fabege har anställt Anna Nyberg som Affärsutvecklingschef i Flemingsberg

Annas uppdrag är att förverkliga Fabeges del av visionen för Flemingsbergs framtida utveckling.