Storslaget firande av ikoniska Wenner-Gren Center

74 meter och 25 våningar högt, med fri utsikt i 360 grader. När landmärket Wenner-Gren Center nu fyller 60 år har festvåningen i husets topp återfått sin roll som konsertscen. Samtidigt som ett bubblande stadsliv tar form runt knuten.

Filminspelningar, designstuderande, tv-programmet Antikrundan och en nyfiken allmänhet. Det är många som lockas av Wenner-Gren Centers välbevarade 1960-talsarkitektur.

Högst upp i huset finns kontor i originalinredning från 1962 och den eleganta festvåningen WGC24, som kommit att återfå sin roll som musikscen. Redan när byggnaden var nyuppförd arrangerade industrimannen Axel Wenner-Grens hustru Marguerite, som var utbildad operasångerska, musikunderhållning och soaréer här. Det berättar Tobias Gustavsson, driftchef på Sabis.

Sabis driver festvåningen WGC24 och Tobias Gustavsson är en av initiativtagarna till de middagsspelningar som under jubileumshösten 2022 har gästats av stjärnor som Charlotte Perrelli och Helen Sjöholm.

– Vi släpper in max 72 gäster som avnjuter en trerättersmiddag innan spelningen. Det gör att det blir otroligt intimt. Flera av våra artister har fått feeling och fortsatt framträdandet långt efter utsatt tid och vissa har minglat kvar med publiken efteråt. Det är ett uppskattat koncept, som anknyter till fastighetens anrika historia. Och det är en historia som inte finns någon annanstans i Stockholm, säger Tobias Gustavsson.

Bild på fastighet

Unik arkitektur väcker stort intresse

Wenner-Gren Center är en mångsidig fastighet. När höghuset stod klart 1962 var det som Europas högsta byggnad med en stomme av stål. Arkitekterna Sune Lindström och Alf Bydén hämtade inspiration från den senares läromästare Oscar Niemeyer och hans ikoniska byggnader, som FN-skrapan i New York.

I dag, 60 år senare, sticker Wenner-Gren Center fortfarande ut i stadsbilden. Höghuset Pylon är delvis omgärdat av den lägre, halvcirkelformade byggnaden Helicon med forskarbostäder och flankeras av symposiebyggnaden Tetragon, belägen närmast Sveavägen.

Wenner-Gren Stiftelserna bildades för att skapa ett internationellt forskningscentrum i Stockholm. Tanken var att verksamheten i höghuset skulle finansiera bostäder för gästforskare i den lägre byggnaden. I dag bedriver stiftelserna forskningsstödjande arbete och i lägenheterna bor, i enlighet med Axel Wenner-Grens intention, utländska forskare som gästar Stockholm under en begränsad tid.

I huskomplexet finns utöver kontor även konferensdelar, lunchmatsal och kafé. Intresset för fastigheten är stort. När Wenner-Gren Center visats upp för allmänheten i samband med det årliga evenemanget Open House Stockholm har de guidade turerna varit fullbokade.

– Wenner-Gren Center är ett landmärke. Från festvåningen och kontoren på våning 23 och 24 är utsikten milsvid över såväl Hagaparkens natur som Stockholms takåsar, säger Jenny Hallberg, fastighetschef på Fabege.

Även interiört imponerar ambitionen och genomförandet.

– Anläggningens höghus är rombformat. Det gäller även den yttre fasaden, hisskorgarna, stengolvet, rumsbildningen med mera. Här finns inga räta vinklar. Allting är gjort med väldig precision, fortsätter Jenny Hallberg.

Mer levande stadsmiljö runt huset

Wenner-Gren Center är numera blåklassad. Det innebär att Stadsmuseet bedömer byggnaden vara av synnerligen högt kulturhistoriskt värde. Blå är den högsta klassningen av tre. Klassningen ställer höga krav vid anpassningar i fastigheten.

– När vi renoverar försöker vi förstärka den arkitektur som finns. Det är fantastiska material såsom Carraramarmor, porfyr och väldigt vacker konst. Festvåningen är välbevarad à la 60-tal, med bland annat dansk design och miljön för tanken till James Bond, berättar Jenny Hallberg.

Lagom till 60-årsjubileet har stadsutvecklingen gjort att staden närmar sig Wenner-Gren Center från flera håll. Pendeltågsstationen vid Odenplan har ökat tillgängligheten. På tur står byggnationen av en skola nära fastigheten och en ny dragning av Sveavägen. Där det i dag finns en rondell vid Sveaplan har Fabege fått en markanvisning för en helt ny fastighet.

– Det är redan många som nyttjar vårt närområde för promenader och rekreation. De kommande åren ser vi fram emot att också få en ännu mer levande stadsmiljö runt knuten, säger Jenny Hallberg på Fabege.

Fasadbild

Skapad: 24 november 2022

Läs även

Inbjudan till presentation av Fabeges delårsrapport januari-mars 2024

Torsdagen den 25 april 2024 klockan 07:30 offentliggörs Fabeges delårsrapport januari -mars 2024. Investerare, analytike...

Fabege har anställt Anna Nyberg som Affärsutvecklingschef i Flemingsberg

Annas uppdrag är att förverkliga Fabeges del av visionen för Flemingsbergs framtida utveckling.