Apoteket AB flyttar sitt huvudkontor till Fatburen på Södermalm

Apoteket AB flyttar sitt huvudkontor till Fatburen på Södermalm. Fatburen, etapp 1 och 2, är därmed helt uthyrd. Fatburen som hälftenägs av Atrium Fastigheter AB och Fabege AB (publ) har hyrt ut ca 7.500 kvm kontorslokaler till Apoteket AB:s huvudkontor. Apoteket AB tillträder den 1 mars 2005 och hyresavtalet löper på åtta år. Det totala hyresvärdet uppgår till 149 MSEK. - Vi har i Fatburen hittat ett bra ekonomiskt alternativ för etablering av vårt nya huvudkontor, säger Stefan Carlsson, VD Apoteket AB. Vi kommer dessutom närmare för oss viktiga intressenter som Landstingsförbundet och Läkemedelsindustriföreningen. Vi kan i Fatburen bygga framtidens huvudkontor för Apoteket AB med en modern lokallösning. Fatburen på Södermalm alldeles intill Götgatan och Medborgarplatsen, är en industrifastighet från 30-talet som under medverkan av arkitekt Gert Wingårdh genomgått en fullständig ombyggnad och blivit en av Stockholms modernaste kontorsbyggnader. Kontorsarean i etapp 1 och 2 uppgår totalt till drygt 46.000 kvm plus förråd och garage. Skatteverket Stockholm flyttade in i Fatburen vid senaste årsskiftet. Bland hyresgäster som flyttar in under året finns Brann Patentbyrå, Kommunförbundet Stockholms Län samt Landstinget med Samhällsmedicin, Regionplanekontoret och Kulturförvaltningen. I Fatburenprojektet återstår nu endast etapp 3, d v s renovering av den befintliga tegelbyggnaden på Magnus Ladulåsgatan 63. Där kommer ytterligare 6.500 kvm kontor att stå färdigt om ett år. KB Fatburssjön 5 Jan Ahlinder, VD För ytterligare information kontakta: Atrium Fastigheter AB VD Laszlo Kriss 08-615 89 05 Fabege AB VD Lennart Sten 08-769 30 10 Apoteket AB Informationsdirektör Thony Björk 08-466 11 61 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/05/20040505BIT00110/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/05/20040505BIT00110/wkr0002.pdf

5 maj 2004 10:30