Mall of Scandinavia - Ytterligare en viktig nyckel på plats för Arenastadens fortsatta utveckling

Fabeges delägda bolag Råsta Holding har i en affär med Unibail-Rodamco avyttrat mark till ett värde av 630 MSEK för byggandet av shoppingcentret Mall of Scandinavia. I samband med affären förvärvar även Fabege en byggrätt på 45 000 kvm kontor från Råsta Holding, till ett värde av 70 MSEK. Affären med Unibail-Rodamco bekräftar och förstärker Fabeges vision att Arenastaden ska vara framtidens mötesplats för framtidens företag. Som city, fast bättre.

För Fabege, som äger majoriteten av de befintliga kommersiella fastigheterna i Arenastaden, innebär affären att Arenastadens attraktionskraft ökar. Arenastaden kommer nu att kunna erbjuda en unik kombination av fantastiska upplevelser, shopping, boende för en urban livsstil, designhotell med stort kongresscenter, moderna kontor med omfattande service och utmärkta kommunikationer.

Fabeges helägda bestånd i Arenastaden uppgår nu till totalt 425 000 kvm kommersiella ytor, varav 200 000 kvm är befintliga ytor och 225 000 kvm är byggrätter (inklusive nyförvärvet).

- Det här projektet är ett av det mest spännande under mitt affärsliv. Mall of Scandinavia representerar något som är unikt i hela norra Europa och tillsammans skapar vi ett starkt erbjudande, säger Erik Paulsson, styrelseordförande i Fabege.

- Att Mall of Scandinavia nu blir verklighet känns otroligt inspirerande och väldigt spännande. Det kommer att påskynda utvecklingen av Arenastaden och är en viktig pusselbit i planen för att förverkliga visionen med Arenastaden som framtidens mötesplats för framtidens företag, säger Christian Hermelin, VD på Fabege.

23 dec 2011 07:00

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Christian Hermelin, VD, Fabege, tel 08-555 148 25, 0733-87 18 25
Erik Paulsson, Styrelseordförande Fabege, tel 0733-87 18 18