Kustbevakningen och Speed Identity flyttar till Lumafabriken i Hammarby Sjöstad

Hammarby Sjöstad har seglat upp som ett attraktivt kontorsområde. En kreativ miljö i k-märkta lokaler, det sjönära läget, bra hyrespriser och närheten till city lockar företagen. Nyligen tecknade fastighetsägaren Fabege två nya hyresavtal med Kustbevakningen och Speed Identity som flyttar in i Lumafabriken under 2012.

Fastighetsföretaget Fabege har under det senaste året gjort omfattande renoveringar av sina kontorslokaler i kvarteret Luma i Hammarby Sjöstad. Lampfabriken från 1930-talet har renoverats, såväl invändigt som utvändigt.

Nyligen tecknade Fabege ett sexårigt avtal med Kustbevakningen och ett treårigt avtal med företaget Speed Identity. Hyresvärdet uppgår till cirka 4,2 miljoner kronor, respektive 1,3 miljoner kronor per år.

– Hammarby Sjöstad är ett mycket eftertraktat bostadsområde, nu har även företagen upptäckt det som ett attraktivt kontorsområde. Intresset är stort för kontorslokaler i Luma och det är ett kvitto på att vi satsat rätt. Vi hälsar både Speed Identity och Kustbevakningen varmt välkomna till nya Luma, säger Johanna Gattberg, uthyrare för Fabege i Hammarby Sjöstad.

Kustbevakningen region Nordost, med 47 medarbetare, flyttar in i september. När de flyttar in, kommer kontorsytan på 1 698 kvadratmeter att ha skräddarsytts efter organisationens önskemål och Kustbevakningens båtar kommer att ligga startklara vid Fabeges brygga.

– Vi hade en noggrann urvalsprocess. Som utgångspunkt skulle lokalerna kunna anpassas efter vår verksamhet, vilket Fabege kunde erbjuda. Det skulle även vara ekonomiskt gångbart och lokalerna och området skulle stimulera till en god arbetsmiljö. Dessutom behövde vi vara nära city och vattnet samtidigt som lokalerna behövde vara säkerhetsanpassade. Fabege kunde möta alla de kraven, jag är mycket nöjd med vårt samarbete, säger Kenneth Neijnes, regionchef för Kustbevakningen region Nordost.

Ny hyresgäst är också företaget Speed Identity, med 15 medarbetare, som flyttar in i mitten av maj. De byter lokalen i Tyresö mot ett kontor på 564 kvadratmeter i Lumafabriken.

– För oss är flytten en strategisk satsning. Genom att etablera oss i Luma blir vi en mer attraktiv arbetsgivare. Hammarby Sjöstad är ett område med liv, inspirerande omgivning och bra serviceutbud. Det känns kreativt och modernt, säger Magnus Löfgren, vd på Speed Identity.

Både Magnus Löfgren och Kenneth Neijnes, menar att de anrika lokalerna också var en viktig faktor till varför de valde Luma.

– Lokalerna har ett fantastik ljusinsläpp och fin arkitektur. Det kommer att bli en kreativ arbetsmiljö att jobba i, säger Kenneth Neijnes på Kustbevakningen

10 jan 2012 15:15

För ytterligare information och intervju, vänligen kontakta:
Johanna Gattberg, Fabege, uthyrare i Hammarby Sjöstad, 08-555 148 51, johanna.gattberg@fabege.se
Kenneth Neijnes, regionchef för Kustbevakningen region Nordost, 070-609 00 74, kenneth.neijnes@kustbevakningen.se
Magnus Löfgren, vd på Speed Identity, 070-219 84 64, magnus.lofgren@speed-identity.com