Laddplatser

Behovet av laddplatser för elbil ökar och vi vill som alltid ge våra hyresgäster den bästa servicen. Därför har vi utökat antalet laddplatser med 120% sedan 2022. Idag har Fabege 2 150 installerade laddplatser och vi räknar med att utöka med cirka 50 procent i år.

”Vi går i bräschen som fastighetsägare i Stockholm gällande antalet laddplatser som vi erbjuder våra kunder”, säger Johnny Pettersson-Springer, Chef för affärsområde parkering och mobilitet.

Johnny Pettersson Springer, Chef Affärsområde Parkering och Mobilitet.

Laddstationer kommer att utökas med 50 procent nästa år.

Maria Åkesson, Parkeringskoordinator.

"Den vardagliga laddningen, under arbetstid, är en utmaning för de flesta fastighetsägare. Många bilar behöver laddas fullt på en begränsad kapacitet. Då behöver vi använda oss av effektbalansering, vilket handlar om att fördela elförsörjningen så bra som möjligt så att den räcker till alla", tillägger Johnny.

Utvecklingen har skett rekordsnabbt men vanorna kring laddning av bilar inte riktigt hängt med.

"Det handlar om att tänka på samma sätt som när du laddar din mobil. Så fort möjligheten ges, ladda bilen i stället för att vänta tills batteriet är slut. Vanan att tanka bilen är djupt rotad, medan elbilar kräver att vi ändrar vårt beteende", säger Maria Åkesson parkeringskoordinator på Fabege.

Hon beskriver de tre olika typerna av elbilsladdning:

1. Långsam laddning sker i hemmet.
  2. Snabbladdning är den som sker längs vägarna.
  3. Vardagsladdning är laddningen på kontoret.

I all nyproduktion installeras 50 - 100 procent av alla parkeringsplatser med laddningsstationer. En avgörande aspekt är hur elförsörjningen ser ut. Haga Norra, det nya parkeringshuset Bikupan i Arenastaden och Solna Business Park är några av de platser där utbyggnaden av laddplatser pågår för fullt och det väntas bli allt fler i framtiden.

Skapad: 20 december 2023

Läs även

Inbjudan till presentation av Fabeges delårsrapport januari-mars 2024

Torsdagen den 25 april 2024 klockan 07:30 offentliggörs Fabeges delårsrapport januari -mars 2024. Investerare, analytike...

Fabege har anställt Anna Nyberg som Affärsutvecklingschef i Flemingsberg

Annas uppdrag är att förverkliga Fabeges del av visionen för Flemingsbergs framtida utveckling.