Lekfullt kontor åt Childhood

Sedan i mars 2016 har Childhood sin arbetsplats i Wenner-Gren Center. Stiftelsen trivs i det öppna kontoret som återspeglar verksamheten visuellt.

På 16:e våningen med utsikt över både Hagaparken och takåsar huserar Childhood. Det ljusa och öppna kontoret med tolv arbetsplatser har en mix av olika möbler, varav många har skänkts hit. Lekfulla tapeter skvallrar om att man här arbetar med barn.

- Vi är supernöjda över att ha fått en inspirerande arbetsplats där det syns vad vi gör, säger Ellika Mårtensson, ansvarig för företagssamarbeten på Childhood.

Childhood stöttar projekt över hela världen i syfte att förhindra sexuella övergrepp och exploatering av barn. Stiftelsen grundades av H.M. Drottning Silvia 1999 som fortfarande är aktiv i arbetet. Fabege är partner till Childhood.

Kontoret ska fungera för möten

Mötesrummen i lokalen har glasväggar med färgglada prickar, som symboliserar de tio artiklarna i FN:s barnkonvention som Childhood arbetar efter. Färgerna går igen i armbanden som organisationen säljer för att få in pengar till utsatta barn.

Hit kommer samarbetspartners, organisationen har en programverksamhet och håller Executive Committée-möten där drottningen ingår, så kontoret måste fungera för representation och många besök.

Stöttar projekt utomlands och i Sverige

Childhood stöttar projekt för utsatta barn finansiellt och strategiskt, genom till exempel rådgivning. Stiftelsen är inte fattigdomsorienterad utan problemorienterad, vilket innebär att de arbetar för att minska exploatering av barn även på hemmaplan.

- Det är en styrka att vi verkar både i Sverige och utomlands. Vi jobbar till exempel med liknande frågor här som i Kambodja, vilket gör att vi kan lära av varandra, säger Ellika.

I Stockholm stöttar Childhood just nu bland andra organisationerna Maskrosbarn och Barnrättsbyrån. Maskrosbarn anordnar sommarläger för barn som varit utsatta för övergrepp och barn i samhällets vård. Barnrättsbyrån är ett annat initiativ som innebär juridiskt stöd för unga som inte fått sina rättigheter tillgodosedda.

Fakta om Childhood

• Childhood ger stöd till ungefär 100 projekt i 16 länder.
  • Huvudkontoret finns i Stockholm, men man har också kontor i Brasilien, Tyskland och USA.
  • 85 procent av Childhoods intäkter kommer från företagssamarbeten och resten från privatpersoner.

Childhood

Läs mer om organisationen Childhood.

Till Childhoods webbplats
Skapad: 29 november 2016

Läs även

Inbjudan till presentation av Fabeges delårsrapport januari-mars 2024

Torsdagen den 25 april 2024 klockan 07:30 offentliggörs Fabeges delårsrapport januari -mars 2024. Investerare, analytike...

Fabege har anställt Anna Nyberg som Affärsutvecklingschef i Flemingsberg

Annas uppdrag är att förverkliga Fabeges del av visionen för Flemingsbergs framtida utveckling.