Siemens - c/o Fabege

Siemens har flyttat till Arenastaden och ett nytt kapitel skrivs i teknikjättens historia. Här berättar de om valet av område som en investering för framtiden.

Den 6 november gick 650 av Siemens medarbetare till jobbet på en ny adress. De fem Stockholmsbolagen har nu flyttat ihop i den nya byggnaden på Dalvägen/Evenemangsgatan. Där blir de grannar med H&M och vårdbolaget Ambea.

– Vi valde Arenastaden av två anledningar, säger Tina Karlberg, projektledare på Siemens. Dels för att komma till ett läge med bättre kollektivtrafik, dels för att kunna ha ett funktionellt hus med bra miljöprestanda i ett attraktivt område. Flytten är också en satsning för att kunna erbjuda en så attraktiv arbetsplats som möjligt för framtidens rekryteringar.

Sammanslagningen av de olika Siemensbolagen hoppas Tina Karlberg ska bli en ”kreativ injektion” internt när alla medarbetare sitter närmare varandra.

– Vi kommer att ha en variant av aktivitetsbaserat arbetssätt, säger hon. Det kommer att finnas organisatoriska hemvister men också ombokningsbara miljöer, det vill säga samma koncept som på övriga Siemenskontor i världen.

I huset finns service så som behovsstyrd städning, mat-på-jobbet-kylar samt våningsvärdar som ser till att hyresgästerna har allt de behöver. På bottenplan finns cykelgarage och omklädningsrum.

– Jag tror att den största ”wow-känslan” ändå kommer att vara ihopflytten av kontoren, säger Tina Karlberg. Nu kan vi samarbeta enklare när alla sitter tillsammans.

Skapad: 06 november 2017

Läs även

Inbjudan till presentation av Fabeges delårsrapport januari-mars 2024

Torsdagen den 25 april 2024 klockan 07:30 offentliggörs Fabeges delårsrapport januari -mars 2024. Investerare, analytike...

Fabege har anställt Anna Nyberg som Affärsutvecklingschef i Flemingsberg

Annas uppdrag är att förverkliga Fabeges del av visionen för Flemingsbergs framtida utveckling.