Bli effektivare på jobbet

Öka kreativiteten och få bättre beslutsfattande genom att boka in promenadmöten i din vardag. Genom att gå mer blir du piggare och mer uppmärksam, vilket leder till att du får fler idéer. Vi tipsar om hur du enkelt kommer igång.

Walk and talk är en rörelse som tog form redan 2011. I dag finns det flera representanter runt om i vårt land som förespråkar mötesformen. Ett mål för många är att få in 10 000 steg i vardagen, varje dag. För att lyckas med det behöver de flesta av oss få in mer rörelse på arbetet. Då är promenadmötena ett effektivt sätt att skapa en mer aktiv vardag. Vi har pratat med Anna-Lena Carlstedt, affärsutvecklare på Fabege, om de hälsofördelar mötesformen har, samt hur kreativiteten främjas när vi rör på oss.

Vilka positiva effekter har walk and talk-möten?
– När vi rör på oss blir vi piggare och mer uppmärksamma och får lättare att fatta beslut. En halvtimmes promenad höjer arbetslusten och entusiasmen, samtidigt som stressen minskar under resten av dagen. Det gäller oavsett vilket tempo man går. Motion stimulerar nybildningen av celler och promenader är en lika effektiv hjärngymnastik som att lösa korsord. Motion påverkar även sömnen positivt, studier visar att insomningstiden blir kortare och sömnen effektivare och mer sammanhängande. Promenader är också en effektiv hjälp mot smärta då hormonet endorfin ökar markant när vi rör på oss, vilket både lindrar smärta och gör oss på gott humör.

Vilka risker finns det om man istället sitter för mycket?
– Det kan vara farligt för kroppen att sitta så mycket som många av oss gör i dag. Genom att röra på dig regelbundet sänker du insulinnivån och blodsockret i kroppen och risken för blodproppar minskar. Dessutom visar ny forskning att raska promenader som höjer pulsen och får oss att svettas, förebygger depression. När vi använder musklerna tillverkas nämligen ett enzym som skyddar hjärnan från skadliga ämnen.

I vilka mötessammanhang passar formen?
– Mötesformen passar framför allt för 1-3 personer och mötena bör vara mellan 30-60 minuter långa. Är man fler personer är det svårt att ha en fungerande dialog med varandra. Det är exempelvis en bra mötesform för utvecklingssamtal med chefen. Det är lättare att gå bredvid varandra och prata om känsligare frågor, än att sitta mitt emot varandra vid ett skrivbord.

Hur fungerar det tekniskt med mötesanteckningar?
– En del spelar in mötet i mobilen direkt, det finns i dag flera smarta appar för det. Andra tar korta notiser när man är tillbaka på kontoret. Det är olika från person till person vilket som fungerar bäst.

Hur får jag in den nya rutinen i min vardag?
– Det är viktigt att företaget pushar för det från start, till exempel via intranätet. Karolinska Institutet är ett bra exempel, de har tagit fram förslag på olika slingor i närområdet beroende på mötets längd, till exempel 30, 40 och 60 minuter.

Hur arbetar ni på Fabege?
– Vi har en stor hälsosatsning och promenadmöten är en viktig del i det. Jag bjöd nyligen in till ett promenadmöte och alla tyckte att det var helt fantastiskt att komma ut en liten stund, det är nyttigt att växla miljö ibland.

Så kommer du igång ­ – tre tips

• Det är viktigt att företaget förespråkar mötesformen så att alla vet att det är positivt att boka in promenadmöten.
  • Börja med möten som handlar om utveckling och kortare avstämningar. Där det inte krävs en dator till hands utan är mer fria samtal.
  • Förbered dig innan genom att ladda ner en app för inspelning av samtalet. Eller ta notiser i efterhand.
Skapad: 12 juni 2018

Läs även

Inbjudan till presentation av Fabeges delårsrapport januari-mars 2024

Torsdagen den 25 april 2024 klockan 07:30 offentliggörs Fabeges delårsrapport januari -mars 2024. Investerare, analytike...

Fabege har anställt Anna Nyberg som Affärsutvecklingschef i Flemingsberg

Annas uppdrag är att förverkliga Fabeges del av visionen för Flemingsbergs framtida utveckling.