Fabege säljer 16 fastigheter för 1 350 Mkr

Fabege har avyttrat totalt 16 fastigheter, huvudsakligen utanför de prioriterade delmarknaderna Stockholms innerstad, Solna och Hammarby Sjöstad. Köpare är Profi Fastigheter II AB och köpeskillingen uppgår till 1350 Mkr. Köparen tillträder den 12 januari 2011.

Fastigheterna omfattar drygt 110 000 kvm, bestående främst av kontor samt lager- och industrilokaler.

Försäljningen ger ett initialt resultat efter skatt om 70 Mkr som kommer att redovisas under fjärde kvartalet 2010.

–Vi är mycket nöjda då vi genom denna affär frigör resurser att satsa i våra prioriterade områden. I och med detta har Fabege i princip renodlad beståndet till delmarknaderna Stockholms innerstad, Solna Business Park och Arenastaden i Solna samt Hammarby Sjöstad. För våra kunders räkning är det mycket tillfredställande att lämna över förvaltningen av fastigheterna till en annan mycket bra fastighetsägare, säger Klaus Hansen Vikström, chef för Affärsutveckling på Fabege.

Avyttrade fastigheter:
Lillsätra 3, Sätra, industri/lager,
8519 kvm

Profi:
Profi äger och förvaltar fastigheter i Sveriges tillväxtregioner Stockholm, Göteborg och Malmö. Profi äger ett beståndom över 200 000 kvm med lokaler för kontor, handel, bostäder, lager och industri. Investerare i verksamheten är bland annat Postens Pensionsstiftelse, Nobelstiftelsen, Kåpan Pensioner, Systembolagets Pensionsstiftelse, Akershus pensionsstiftelse och Trondheims pensionsstiftelse.

5 dec 2010 10:00

Bilder

Klicka på en bild nedan för att spara den och se den i större format. Bilderna kan ej användas för kommersiellt bruk.