Kreativ visning av kontorslokaler i Hammarby Sjöstad

När fastighetsbolaget Fabege presentar en framtida kontorslokal i Hammarby Sjöstad har de valt ett helt nytt grepp. I stället för en traditionell visning av en tom fabrikslokal på 1200 kvm har konstnärer och designers fått fylla den med sina verk. Den 18 mars slår man upp dörrarna i och med utställningen
Line by Line.

En kreativ kontorslokal kräver en kreativ visning. Det menar fastighetsbolaget Fabege när de presenterar lokalen i Hammarby Sjöstad för potentiella hyresgäster. Framtida hyresgäster kommer att få ett skräddarsytt kontor, men än så länge är den tomma lokalen ett oskrivet kort.

När kontorslokalen, som ligger i en gammal lampfabrik från 1930-talet, ska visas har konstnärer och designers fått smycka betongväggarna och de öppna ytorna med sina verk. Resultatet är en konstutställning som går under namnet Line by Line. Temat är linjer och konstnärernas tolkningar är lika vitt skilda som ämnet självt.

Utställningen lyfter fram fabrikslokalens potential

– När man visar upp en lokal som inte är färdigbyggd möts besökaren av tomma ytor, betongväggar och dålig belysning. Då kan det vara svårt att se vilka möjligheter den har att erbjuda. I och med konstutställningen får man ett helt annat intryck. Det skapas en kreativ stämning och vår förhoppning är att besökarna ska få inspiration och se vilken fantastisk kontorslokal det här kan bli, säger Christer Bergmann, förvaltningschef på Fabege.

Hammarby Sjöstad, ett attraktivt kontorsområde

– Hammarby Sjöstad är ett väletablerat bostadsområde, men det är inte många som vet att vi har kontorslokaler här. Det är en kreativ och naturskön miljö och ligger bara drygt 15 minuter från Södermalm. En idealisk och attraktiv plats för företagare, menar Christer Bergmann.

Utställningen Line by Line pågår under perioden 18-31 mars. Medverkar gör bland andra Apokalyps Labotek som har vunnit flera designpriser, Maria Bonnier Dahlin-stipendiaten Eva Marklund och Beatrice Hansson, vars staty återfinns i just Hammarby Sjöstad.

17 mar 2011 13:20

Bilder

Klicka på en bild nedan för att spara den och se den i större format. Bilderna kan ej användas för kommersiellt bruk.