Om din lokal och fastighet
Här hittar du som är hyresgäst hos oss på Fabege information om din lokal, fastighet och område. Våra medarbetare hjälper dig gärna om du har frågor eller synpunkter.
Som första kontorshus i den nya stadsdelen Haga Norra utgör Kv Ackordet 1 ansikte mot Torfredsplatsen och Frösundaleden. Vår målsättning med stadsdelen är att miljöerna ska upplevas lika livfulla och attraktiva som den historiska innerstadens, med gator, torg och park som erbjuder kvalitet, variation och innehåll samt kantas av hus med levande bottenvåningar.
Husets övergripande gestaltning har inspirerats av 20- och 30-talets industribyggnader, med kraftfullt uttryck och omsorgsful detaljering, platsmurat i tegel varvat med stora partier i glas och metall. Husets längd är nedbruten av indragna partier för entréer och mot söder en ”pocket park” synlig från Frösundaleden. Den visuella höjden tas ner genom murade friser och i bottenvåningen har lokaler fått identitet genom variation i tegelkulör. Fasaderna präglas av värme, variation och taktilitet.
Invändigt karaktäriseras huset av två ljusgårdar med fasader klädda i prismatiska ekpartier. I entréplan används kalksten, trä och glas för att ge ombonade och högkvalitativa inre rum med dignitet som motsvarar fasadernas. Att bottenvåningen trappar ner mot Torfredsplatsen, för att möta markens lutning och medge entréer utefter Mathildatorget, ger variation i volym och fantastisk takhöjd i lokalerna närmast platsen. Storsta delen av husets markplan utgörs av lokaler tillgängliga från gatan. Hållbarhet är en kärnfråga i utvecklingen av Haga Norra. Vid sitt uppförande är Kv Ackordet 1 Sveriges största projekt med återbrukat tegel – circa tre miljoner stenar får ett nytt liv i husets fasader, murade på plats med ett kalkbaserat bruk som möjliggör demontage och ytterligare återbruk i framtiden. Satsningen på kvalitativa material och lösningar som genomsyrar projektet är centralt – det mest hållbara huset är det som lever länge utan att behöva byggas om.
Vi tror Kv Ackordet 1 har det som behövs för att vara en god medborgare i staden, och för att vara en byggnad att trivas i och omkring.
Här hittar du som är hyresgäst hos oss på Fabege information om din lokal, fastighet och område. Våra medarbetare hjälper dig gärna om du har frågor eller synpunkter.
Ni som hyresgäst tecknar eget elabonnemang.
Belysningen i fastighetens allmänna utrymmen ansvarar vi på Fabege för. Ni som hyresgäst ansvarar för belysningen i era egna lokaler och står även för underhåll av denna belysning, till exempel byte av ljuskällor.
Allmänt
Den största delen av belysningen i byggnadens lokaler styrs automatiskt och tänds via närvarosensorer. Det gäller exempelvis trapphus, korridorer, kontorslandskap, pausrum och WC/RWC.
Belysningen anpassas efter lokalens brukande.
Vid anpassningar eller förändringar av byggnadens installationer ska Fabege kontaktas.
Mötesrum
I mötesrum släcks belysning automatiskt men det är också möjligt att styra belysningen manuellt via tryckknappar.
Tänd/släck via kort tryck, ljusreglera genom att hålla in knappen tills önskad nivå erhållits.
I vissa större mötesrum finns olika belysningsscenarier att välja på via en tryckknappspanel.
Se funktionsskyltar i respektive lokal för förklaring till vad de olika belysningsscenarierna innebär.
Ljusreglera via pil upp och pil ner samt släck belysningen med knapp ”0”.
När ingen vistas i lokalen regleras ljusnivå ned till 10 % innan belysningen släcks helt.
Ljusgårdar
Belysningen styrs automatiskt via infallande dagsljus samt tidsstyrning. Vid speciella tillfällen kan belysningen tändas och släckas manuellt av Fabeges förvaltning.
Fastigheten är ansluten till Skanovas, Stokabs, Telias och Tele2:s fibernät.
Ni som hyresgäst ansvarar för ert data- och telenät samt ombesörjer anslutningen till husets anslutningspunkt.
Det finns flera olika möjliga operatörer att välja bland. Telia har dragit fiber och lämnat en anslutningspunkt i samtliga lokaler i fastigheten. Kontakta Telia (020-30 60 60 eller foretag-fiberorder@teliasonera.com) eller någon annan leverantör för att ansluta er lokal.
Allmänt
För att få bra luftkvalitet i lokalerna är ett behovsanpassat ventilationssystem installerat, så kallat VAV (Variable Air Volume). Det innebär att ventilation och kylning av lokalerna anpassar sig automatiskt efter personantal och värmeavgivande utrustning. I hus J sker kylning helt via luft från VAV-don. I hus S sker kylning via kombinerad VAV-baffel där både luft
Ackordet 1 är en energieffektiv byggnad vilket medför att avvikelser i inomhusklimatet tillåts vid mycket hög respektive låg utomhustemperatur och luftfuktighet. Läs mer under avsnitt Miljö- och Energiredovisning.
För att bibehålla funktioner och inte skapa obalans i ventilationen, tänk på att:
• Radiatorer inte får övertäckas
• Inte placera möbler framför givare eller radiatorer
• Inte manuellt välja att dra upp solskyddsgardiner varma sommardagar
Förlängd drifttid
Utanför normal arbetstid är ventilationen i byggnaden avstängd för att spara energi. Vid behov kan ventilationen startas på aktuellt våningsplan via en tryckknapp placerad vid trapphusen. Ventilationen fortsätter då under inställd tid.
Mötesrum
I mindre mötesrum styrs ventilationen via temperaturgivare och i de större mötesrummen är dessa kombinerade med en koldioxidgivare. Det innebär att rumsklimatet anpassas automatiskt efter antalet personer som vistas i lokalen. Maximalt antal personer för respektive mötesrum anges på skylt.
Klimatskydd
En stor del av byggnadens fönster har solskyddsgardiner som klimatskydd, automatiskt styrda av solinstrålningen. Dessa ska inte styras manuellt då de ingår i ett system för att håla energinivåerna låga och bra klimat i huset.
Radiatorer
Byggnaden värms genom med fjärrvärme.
Byggnaden har radiatorer för värme och för att motverka kallras vid fönster längs fasad. Dessa kan manövreras manuellt via reglage.
Om ni som hyresgäst vill bygga om eller göra ändringar i er lokal behöver ni ett skriftligt tillstånd från er ansvariga fastighetschef på Fabege.
Hyresgästen ansvarar för underhållet i sin lokal. I det ansvaret ingår exempelvis att byta ljuskällor, hålla ytskikten i gott skick samt att reparera och byta ut vitvaror.
Kontakta vår kundservice om du har frågor kring skötsel och underhåll.
Cykelparkering för hyresgäster finns i cykelrum på pl.2 och pl.4.
Allmänt
Byggnaden har totalt 10 hissar placerade i 2 hissgrupper samt två fristående hissar. Samtliga hissar är utrustade med talande våningsvisare på svenska.
Fyra av hissarna är kombinerade person och varutransporthissar dvs hissarna har lite större korgar och tar lite mer last än övriga personhissar (se tabell nedan).
Hissarna i gruppen är utrustande med ett destinationssystem dvs systemet väljer vilken hiss man ska ta för att komma till det valda våningsplanet. Innan färd väljer man våningsplan på någon av hisstablåerna i hisshallen.
I hisshallar finns kontrollpaneler anpassade för personer med nedsatt syn och/eller hörsel. Se avsnitt Tillgänglighet.
Specifikationer för fastighetens hissar:
Hisstabell
Hisshall A H101 11660690 Personhiss 15 personer/1150 kg B1100xH2100 B1600xD155 0xH2500
Hisshall A H102 11660693 Personhiss 15 personer/1150 kg B1100xH2100 B1600xD155 0xH2500
Hisshall A H103 11660699 Personhiss 15 personer/1150 kg B1100xH2100 B1600xD155 0xH2500
Hisshall A H104 11660699 Varu-/personhiss 21 personer/1600 kg B1300xH2400 B1400xD240 0xH3000
Hisshall B H105 11660703 Personhiss 15 personer/1150 kg B1100xH2100 B1600xD155 0xH2500
Hisshall B H106 11660708 Personhiss 15 personer/1150 kg B1100xH2100 B1600xD155 0xH2500
Hisshall B H107 11660710 Varu-/personhiss 21 personer/1600 kg B1300xH2400 B1400xD240 0xH3000
Hisshall B H108 11660712 Personhiss 15 personer/1150 kg B1100xH2100 B1600xD155 0xH2500
H109 11660716 Varu-/personhiss 17 personer/1275 kg B1100xH2100 B1200xD215 0xH2500
H110 11660727 Varu-/personhiss 26 personer/2000 kg B1400xH2100 B1500xD270 0xH2500
Tillsammans med våra hyresgäster vill vi på Fabege sätta en tydlig agenda för hela fastighetens miljö- och klimatpåverkan. Det handlar om att använda resurser så effektivt som möjligt och förvalta fastigheterna och lokalerna på ett långsiktigt hållbart sätt.
Grönt hyresavtal är en effektiv plattform för att vi tillsammans ska minska miljöpåverkan från er lokal. Avtalet omfattar bland annat åtgärder inom energi, materialval, inomhusmiljö och källsortering. Kontakta gärna din fastighetschef på Fabege för mer information.
Fastigheten är miljöcertifierad enligt BREEAM Excellent, vilket säkerställer att byggnadens klimat- och miljöpåverkan minimeras ur flera olika aspekter. All fjärrvärme och fjärrkyla som levereras till fastigheten är förnybar.
Läs gärna mer om hur vi på Fabege arbetar med hållbarhet.
Finns i källarplan
Parkering
Bilburen personal och besökare hänvisas till parkeringsplatser i garaget på Sylvangatan 8, och för viss personal även Gårdsvägen 2. Båda garagen är utrustade med kamerabaserade parkeringssystem som läser av registreringsskylten vid in och utfart. Hyresgäst kan vara knuten till antigen det ena eller båda garagen genom avtal.
Garage Sylvangatan 8
Infart till garaget sker på Sylvangatan 8, där parkering kan ske på valfri plats på plan 4 (infartsplan) eller på plan 1 och plan 2 i Kvinten 1, som man når via plan 4. Garaget inrymmer, förutom standardplatser, även laddplatser för elbilar där särskilt avtal krävs, samt MC-parkering. Parkeringsplatser för fordon med parkeringstillstånd för rörelsehindrade är placerade i närheten av hissarna.
P-hus Gårdsvägen 2 (Ersätts på sikt med garage i kommande kvarter)
Infart sker via port på Gårdsvägen 2, och parkering sker på valfri plats. 50% av platserna är utrustade med en laddstation. Laddning av elfordon kräver ett särskilt avtal.
Om du önskar hyra en parkeringsplats eller har andra parkeringsfrågor, vänligen kontakta Aimo Park på email hyraplats@aimopark.se alternativt telefon 0771-969000.
Cykelparkering
Cykelparkering för hyresgäster finns i cykelrum på pl.2 och pl.4.
På plan 2 finns ett utrymme avsett för cykelservice där det är möjligt att pumpa däck och enklare meka med sin cykel. Detta utrymme kan användas av samtliga hyresgäster.
Var alltid uppmärksam på gällande skyltning där du parkerar.
Ni som hyresgäst ombesörjer er egen posthantering, men husets reception kan vara behjälplig.
Stadsdelen Haga Norra i Solna, där Lokalen är belägen, är under uppbyggnad även
när Ackordet är färdigställd och kommer att fortsätta vara det under flera år framöver. I
Hyresvärdens hållbarhetsarbete för stadsdelen ingår en strävan efter att skapa
förutsättningar för att ge människan plats i gaturummet, minska antalet transporter till
stadsdelen och minska koldioxidutsläppen. Mot denna bakgrund ska leveranser och
transporter till lokalen ska ske till av Hyresvärden anvisad plats och hanteras av
Hyresvärden anvisad entreprenör, på vardagar mellan klockan 07.00 och 17.00.
Undantag gäller leverans av färskvaror men ska fortfarande planeras i dialog med
Hyresvärden
Om du har frågor kring hanteringen av post eller leveranser är du välkommen att kontakta er förvaltningsassistent på Fabege.
När ni som ny hyresgäst flyttar in i fastigheten, ser vi på Fabege till att ert namn visas i entrén och hissarna, i enlighet med fastighetens skyltprofil. Eventuella förändringar i denna hänvisningsskyltning bekostas av hyresgästen och ombesörjs av hyresvärden.
Om du har frågor kring fasadskyltar eller annan skyltning är du välkommen att kontakta er fastighetschef på Fabege
Städning och renhållning i entré, trapphus och hissar ansvarar vi som hyresvärd för.
Samma sak gäller för garaget. Tidpunkter för garagestädningen styrs av behovet.
Städning och fönsterputsning i er egen lokal ansvarar hyresgästen för.
Parkeringsplatser för fordon med parkeringstillstånd för rörelsehindrade finns i garaget i närheten av hissarna.
Ni ansvarar för ert eget skalskydd, det vill säga nödvändiga lås, larm och andra eventuella inpasseringssystem som behövs för att komma in i er lokal. Vi rekommenderar att ni kontaktar ert försäkringsbolag för att säkerställa att skalskyddet klarar de krav som ställs i era försäkringsvillkor.
Om ni planerar aktiviteter i er lokal efter kontorstid, till exempel ett kundevent, är det bra om ni i förväg meddelar er förvaltningsassistent på Fabege.
Säkerhetsföretaget Avarn ronderar området och fastigheten på uppdrag av oss på Fabege.
Parkering
Parkeringsplatser för fordon med parkeringstillstånd för rörelsehindrade finns i garaget i närheten av hissarna.
Entréer och hissar
Entréer till huset är tillgänglighetsanpassade för funktionsnedsatta.
Samtliga våningsplan kan nås med hiss.
I hisshallar finns kontrollpaneler anpassade för personer med nedsatt syn och/eller hörsel.
RWC och trygghetslarm
Toalett anpassad för funktionsnedsatta, så kallad RWC, finns på samtliga våningsplan.
I RWC finns trygghetslarm med röda tryckknappar märkta "nödsignal".
Larm indikeras med ljud och röd blinkande signallampa utanför respektive rum. Det är viktigt att du som ser och hör detta larm tar kontakt med vederbörande som behöver hjälp, då larmet inte är vidarekopplat hos samtliga hyresgäster. Larm återställs inne i respektive rum genom att trycka på återställningsknappen.
Allmänt
Utrymning sker våningsvis. Från lokaler där människor vistas mer än tillfälligt finns generellt minst två av varandra oberoende utrymningsvägar.
Utrymningsvägarna får inte blockeras och är markerade med gröna utrymningsskyltar.
Utrymningsplaner är uppsatta på varje våningsplan och visar utrymningsvägar, återsamlingsplats och utplacerade handbrandsläckare.
Utrymningslarm med talat meddelande (UTM)
Utrymningslarm med talat meddelande är installerat i butik med sammanhängande ljusgård samt anslutande verksamheter i entréplan (samma brandcell). Följ den talande anvisning vid händelse av utrymning.
Systematiskt brandskyddsarbete (SBA)
Hyresgästen ansvarar för sitt eget brandskydd avseende systematiskt brandskyddsarbete. Det gäller t.ex. utrymningsrutiner, återsamlingsplats, uppsatta utrymningsplaner, handbrandsläckare samt att hålla utrymningsvägar fria.
Byggnaden har tillfälliga utrymningsplatser dit funktionsnedsatta kan bege sig för att få hjälp med evakuering vid brand. Dessa platser är belägna i hisshallarna framför trapphus A, B, och C. Följ utrymningsskyltar med särskild vägledning för funktionsnedsatta.
Tillfällig utrymningsplats är utrustad med en anropsapparat med svarstelefon. När anropsknappen trycks in ljuder ett larm som vidarekopplas till central i anslutning till brandförsvarstablån. Anropet lokaliseras av Räddningstjänsten. Talkommunikation upprättas varpå du blir ombedd att bekräfta placering, som hittas ovanför nödtelefonen, därefter sker undsättning av den nödställde.
Brandceller
Byggnaden är indelad i ett antal brandceller för att förhindra att brand och rök sprids. Utrymningsvägar, trapphus, kontorsenheter, hiss- och installationsschakt samt soprum är exempel på utrymmen som utgör egna brandceller.
Avfallshantering
Samtliga kontorshyresgäster har tillgång till miljörum på våning 2 avsedda för Hushåll- och matavfall. Hyresgästen förväntas bidra till källsortering genom att tillhandahålla minst fem olika fraktioner inom deras egen lokal (ex. papper, plast, glas, metall och wellpapp). Tomning av kärl sker enligt avtal med Hyresvärden anvisad entreprenör som ombesörjs av hyresgästerna.
Som hyresgäst har ni möjlighet att ställa ett kärl för hushållssopor i avfallsrummet. Övrigt avfall, så kallat verksamhetsavfall, samt källsortering ansvarar ni själva för och hanterar i er egen lokal. Ni tecknar avtal med valfri entreprenör för avfallshantering och hämtning.
Många hyresgäster i Arenastaden använder vår samarbetspartner Urban Service för sin avfallshantering. US har en så kallad omlastningsstation i området, vilket gör att de kan hämta avfallet i fastigheterna med mindre och eldrivna bilar, för senare hämtning av större lastbilar från stationen. Kontakta US för mer information.
Vi på Fabege ansvarar för underhåll och snöröjning av fastighetens mark, medan Solna stad ansvarar för trottoarer och gator i området.
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten är det viktigt att du omedelbart ringer till vår kundservice på 020–990 990, så att vi kan vidta åtgärder.
Har du frågor som rör utomhusmiljön eller något annat i området som helhet, är du välkommen att kontakta vår områdesförvaltare.
På Fabege vill vi utveckla och förvalta våra fastigheter och områden på ett sätt som skapar rätt förutsättningar för våra kunders framgång. En viktig framgångsfaktor är att vi jobbar nära våra kunder med egen personal i både drift, förvaltning och projekt. Det gör att vi känner våra hyresgäster på riktigt och kan våra hus från grunden, vilket vi vet är betydelsefullt för att du som kund ska bli nöjd.Vi arbetar enligt en värdegrund som vi kallar SPEAK och som står för:- Snabbhet- Prestigelöshet- Entreprenörskap- Affärsmässighet- KundnärhetMed SPEAK som bas når vi vår framgång genom att hjälpa våra kunder att bli framgångsrika. En viktig aspekt av vår vardag är ett ambitiöst hållbarhetsarbete. Det börjar redan när vi planerar för nya områden och fastigheter, och fortsätter genom hela byggprocessen. De färdiga byggnaderna ska vara långsiktigt hållbara ur flera perspektiv, inte minst vad gäller energianvändning, materialval, kollektivtrafik, cykelmöjligheter och en god hälsa för alla som ska jobba i husen. Läs gärna mer om vårt hållbarhetsarbete och teckna ett grönt hyresavtal.
Vi på Fabege pratar ofta med dig som kund. När du har frågor, när vi informerar om något eller när du har gjort en felanmälan. Emellanåt möts vi också spontant i vardagen och byter några ord. Utöver de här tillfällena behöver vi ibland få träffa dig i ett mer strukturerat möte med en genomtänkt agenda. Vi har ambitionen att genomföra minst ett sådant möte per år med alla våra kunder – och med stora hyresgäster blir det oftare. På de här mötena vill vi prata om hur ni trivs i lokalen, fastigheten och området – och vad som kan bli ännu bättre. Vi vill veta mer om er verksamhet och hur vi som hyresvärd kan stödja den så bra som möjligt. Om ni växer eller krymper, hur läget ser ut just nu och vad ni tror om framtiden. Hur era ambitioner ser ut inom hållbarhet, eller vilka kontorsnära tjänster ni använder idag och vilka ni skulle behöva i framtiden. Och framför allt vill vi prata om det du tycker är viktigast för er just då.Ju mer vi vet om er verksamhet och era behov, desto bättre kan vi bidra till er framgång.
Hörnlokal med väldigt god takhöjd. Här finner ni en ljus och modern lokal!
Härligt ljus lokal för det mindre företaget
Representativ lokal högst upp i huset
Generöst ljusinsläpp, högt i tak - välplanerad kontorslokal på gatuplan.
Fin lokal i renoverad fastighet med både konferens och kafé
Välplanerad med fint ljusinsläpp i bra läge i Arenastaden
Moderna lokaler med utsikt över Arenastaden.
Modern och renoverad lokal högt upp i huset
Kontor med egen terrass mitt i Arenastaden.
Toppmoderna ytor i Arenastadens mittpunkt
Ljus kontorslokal med gemensam terrass.
Stora kontorslokaler med terrass i huset.
Två våningsplan kvar, ca 6.500 kvm. Ta plats i en växande stadsdel där kontoret och området blir en katalysator för framgång!
Kontor på bästa läget i Arenastaden!