SEB valde Arenastaden

Fabege har tecknat ett 20-årigt avtal med SEB om att hyra i Arenastaden, Solna. SEB kommer att samla stora delar av sin verksamhet i Stockholm och skapar 4 500 arbetsplatser i nya kontorsbyggnader i anslutning till Mall of Scandinavia. Hyresvärdet är 157 Mkr per år exklusive tillägg.

Moderna kontor med högt ställda miljö- och energikrav, ett bra kommunikationsläge och ett brett serviceutbud för medarbetarna var några av de krav som ställdes i upphandlingen. SEB:s kontor kommer att miljöcertifieras enligt BREEAM och avtalet som tecknats är ett Grönt hyresavtal, vilket innebär ett fördjupat samarbete kring miljöfrågor och minskad klimatpåverkan.

– Med Arenastaden har vi nu hittat en riktigt bra långsiktig lösning vad gäller vår lokalisering i Stockholm där vi nu samlar merparten av verksamheten. Kombinationen av läge och service i en modern och levande stadsdel skapar en stimulerande arbetsmiljö för våra medarbetare, säger Jan Erik Back, vVD och ekonomi- och finansdirektör i SEB.

Den sammanlagda projektkostnaden uppgår till cirka 2,3Mdkr. SEB:s nya kontorsbyggnader beräknas vara färdigställda och tas i bruk i två etapper, varav den första i maj 2017 som motsvarar cirka 60 procent och resterande del i maj 2018.

- Vi är stolta över att Fabege får förtroendet att skapa framtidens kontor för SEB. Att de väljer Arenastaden visar att vi har lyckats i vår ambition med att skapa en attraktiv plats och attrahera ytterligare ett av Sveriges största företag till området, säger Christian Hermelin, VD Fabege.

27 jun 2014 07:30

Christian Hermelin, VD, Fabege, tel 08-555 148 25, 0733-87 18 25

Åsa Bergström, vVD och ekonomi- och finanschef, tel 08-555 148 29, 0706-66 13 80

Klaus Hansen Vikström, vVD och affärsutvecklingschef, tel 08-555 148 74, 070-239 34 81

Denna information är sådan som Fabege AB (publ) kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande kl 07.30 den 27 juni 2014.