Läs mer om din lokal och fastighet
Här hittar du som är hyresgäst hos oss på Fabege information om din lokal, fastighet och område. Våra medarbetare hjälper dig gärna om du har frågor eller synpunkter.
Svetsaren 3 ligger i Solna Business Park, ett av Stockholms bästa kommunikationslägen. Buss och tvärbana finns i direkt anslutning och endast ett stenkast bort, vid Sundbybergs centrum, finns både tunnelbana, pendeltåg, fjärrtåg och ett stort utbud av bussar.
Byggnaden uppfördes under 1980-talet och består av tre våningar ovan mark med en tegelfasad och ståtliga entréhallar. I fastigheten bedrivs idag hotell och kontorsverksamhet
Läget i Solna Business Park, granne med Sundbybergs centrum, innebär att du har nära till alla tänkbara kommunikationer, som tunnelbana, pendeltåg och tvärbana. Här finns gott om restauranger, butiker, träningsmöjligheter och olika former av service.
Här hittar du som är hyresgäst hos oss på Fabege information om din lokal, fastighet och område. Våra medarbetare hjälper dig gärna om du har frågor eller synpunkter.
Ni som hyresgäst tecknar eget elabonnemang.
Ni som hyresgäst ansvarar för belysningen i era egna lokaler och står även för underhåll av denna belysning, till exempel byte av ljuskällor.
Vid anpassningar eller förändringar av byggnadens installationer ska Fabege kontaktas.
Fastigheten är ansluten till Stokabs och Telias fibernät.
Ni som hyresgäst ansvarar för ert data- och telenät samt ombesörjer anslutningen till husets anslutningspunkt.
Vi på Fabege har ambitionen att alltid leverera bästa möjliga klimat i våra fastigheter, med hänsyn till långsiktig hållbarhet. På sidan Inomhusklimat kan du läsa mer om hur olika människor upplever temperatur och vad du själv kan göra för att trivas så bra som möjligt.
Rökning är inte tillåten inomhus i fastigheten, och inte heller utomhus vid entréer eller i närheten av fastighetens friskluftsintag.
Hyresgästen ansvarar för underhållet i sin lokal. I det ansvaret ingår exempelvis att byta ljuskällor, hålla ytskikten i gott skick samt att reparera och byta ut vitvaror. Vanligtvis finns en gränsdragningslista till varje hyresavtal som närmare reglerar underhållsansvaret.
Kontakta din fastighetschef om du har frågor kring skötsel och underhåll.
Felanmälan sker via fabege.se eller appen Fabege.
Som hyresgäst hos Fabege kan du hyra en plats i vår cykelparkering på Englundavägen 8 för 150 kr per månad med omklädningsrum och duschmöjligheter via Nordic Wellness, samt personliga skåp för förvaring av kläder. Dessutom ingår en årlig professionell cykelservice i priset!
Parkeringen har öppet varje dag kl. 05:00–23:00.
I anslutning till huset finns även utomhusparkring tillgänlig.
För att boka plats, läs mer Här
Byggnaden har sex personhissar fördelade över de tre trapphusen Englundavägen 9, 11 och 13. Det finns också två personhissar i direkt anslutning till Englundavägen som hjälper besökare att ta sig från gatunivå till fastighetens entréplan. Vid Smidesvägen 1 finns ytterligare en hiss som ombesörjer hotellet.
I hisshallar finns kontrollpaneler anpassade för personer med nedsatt syn och/eller hörsel.
Vid fel på hissarna gör du en vanlig felanmälan till oss på Fabege. Vi meddelar då hissleverantören, som är ansvarig för hissarnas drift och underhåll.
Om en hiss stannar mellan två våningar håller du knappen för nödsignal intryckt i minst 10 sekunder. Då går larmet till vår hissjour, som är öppen dygnet runt. Samtidigt startar en larmsignal i byggnaden.
Vid brand går hissarna till entréplan, släpper av passagerare och stannar där med öppna dörrar. Hissarna får inte användas vid brand.
Vid strömavbrott går hiss normalt till närmsta plan och stannar. Om hissen blir stående används knappen för nödsignal som skall hållas intryckt i minst 10 sekunder. Utanför stannad hiss ljuder en larmsignal och nödlarm går till Fabeges hissjour som är uppkopplad dygnet runt. En talkommunikation upprättas för fortlöpande information om hur utryckning kommer ske för att undsätta nödställda personer.
Tillsammans med våra hyresgäster vill vi på Fabege sätta en tydlig agenda för hela fastighetens miljö- och klimatpåverkan. Det handlar om att använda resurser så effektivt som möjligt och förvalta fastigheterna och lokalerna på ett långsiktigt hållbart sätt.
Grönt hyresavtal är en effektiv plattform för att vi tillsammans ska minska miljöpåverkan från er lokal. Avtalet omfattar bland annat åtgärder inom energi, materialval, inomhusmiljö och källsortering. Kontakta gärna din fastighetschef på Fabege för mer information.
Läs gärna mer om hur vi på Fabege arbetar med hållbarhet och klimatfrågor.
Flertalet alternativ för parkering finns tillgängligt i området.
Läs mer om parkeringar i Solna Business Park här
Brandskyddsarbetet i fastigheten sker i samarbete mellan oss som hyresvärd och er som hyresgäst. Generellt ansvarar vi som fastighetsägare för brandskyddet i allmänna utrymmen och ni som hyresgäst ansvarar för brandskyddet i er lokal. Detta regleras även i hyresavtalet.
Läs mer om brandskyddsarbetet
Läs mer.
Vi på Fabege har tagit fram ett dokument som sammanfattar ditt ansvar som hyresgäst gällande brandskydd.
Du kan också läsa mer om systematiskt brandskyddsarbete (SBA) på Storstockholms brandförsvar och Brandskyddsföreningen
Hyresgäster ansvarar själva för sopkärl för erforderliga fraktioner inklusive farligt avfall samt uppmärkning enligt BREEAM samt att sopkärlen töms.
Vår sammarbetspartner Urban Services hjälper er gärna med frågor kring avfallshanteringe. Kontakta Urban Services
Vi på Fabege ansvarar för underhåll och snöröjning av fastighetens mark, medan Solna kommun ansvarar för trottoarer och gator i området.
Om farliga istappar upptäcks på fastigheten är det viktigt att du omedelbart ringer till vår kundservice på 020–990 990, så att vi kan vidta åtgärder.
På Fabege vill vi utveckla och förvalta våra fastigheter och områden på ett sätt som skapar rätt förutsättningar för våra kunders framgång.
En viktig framgångsfaktor är att vi jobbar nära våra kunder med egen personal i både drift, förvaltning och projekt. Det gör att vi känner våra hyresgäster på riktigt och kan våra hus från grunden, vilket vi vet är betydelsefullt för att du som kund ska bli nöjd.
Vi arbetar enligt en värdegrund som vi kallar SPEAK och som står för: .
- Snabbhet.
- Prestigelöshet.
- Entreprenörskap.
- Affärsmässighet.
- Kundnärhet.
Med SPEAK som bas når vi vår framgång genom att hjälpa våra kunder att bli framgångsrika. .