Närproducerad energi i Haga Norra!

I den nya levande stadsdelen Haga Norra kommer vi producera vår egen värme och kyla. Först ut är Bilia med 43 stycken brunnar för geoenergi på ett djup av 330 meter. När stadsdelen sedan står klar 2027 kommer cirka 160 stycken georör försörja hela stadsdelens kontor, bostäder och handel med klimatsmart energi.

Genom geoenergi tar vi vara på den termiska energi som finns lagrad i marken och vi kan på så vis producera värme och kyla på ett lokalt, hållbart och energieffektivt sätt.

- För oss på Fabege är det viktigt att alltid tänka på miljön och vilka avtryck vi gör när vi skapar nya byggnader och stadsdelar. Att vi nu kommer försörja hela stadsdelen Haga Norra med geoenergi och därmed inte anstränger klimatet känns fantastiskt, säger Mia Häggström, hållbarhetschef Fabege.

När Haga Norra står klart 2027 kommer det vara en attraktiv och hållbar stadsdel med flera parker och där vi har både solceller och sedumtak på våra fastigheter samt bil- och cykelpooler för de som bor eller arbetar i området. Stadsdelen kommer vara utformad för största möjliga trivsel med fokus på människan och livet mellan husen. Haga Norra ligger dessutom i ett kommunikationsmässigt fantastiskt läge.

28 mar 2019 07:00

Mia Häggström, Hållbarhetschef, tel. 08-555 148 54, 0703-387 18 54

Bilder

Klicka på en bild nedan för att spara den och se den i större format. Bilderna kan ej användas för kommersiellt bruk.