Nu invigs LAUNCH OF RE, ett inter-disciplinärt konst- och forskningsprojekt om plast

Konstnären Karen Froede har skapat över 30 offentliga verk runtom i Sverige de senaste 10 åren. I verket LAUNCH OF RE, som ingår i konstinitiativet Street Gallery, reflekterar hon nu över plastkulturens olika uttryck och konsekvenser.

Street Gallery är en öppen konstutställning i Solna Business Park med syfte att skapa ett oväntat inslag i gatulivet som väcker nyfikenhet och nya tankar. LAUNCH OF RE är den fjärde större utställningen på Street Gallery och Karen kommer att skapa nytt och överraskande innehåll under årets gång.

Plast utgör en av de mest påtagliga resterna av vår masskonsumtion och den påverkar oss fysiologiskt, men vi vet ännu inte hur. Vilka beslut vi människor fattar, i detta limbo av ovetande, gör att ämnet skaver som grus i skorna- det är här det konstnärliga perspektivet blir essentiellt, berättar Karen Froede.

Utställningen har redan smygstartat med en serie intervjuer med ledande forskare kring plast och verk av den gästande konstnären Amanuelabiy Abraham, men den formella invigningen sker först den 28 april med paneldebatt om LAUNCH OF RE interdisciplinära utformning, utställning av fotografier och invigning av 5 nya konstinstallationer. Den 28 April blir också startskottet för att lämna in plast på the RE:STORE- en alternativ återvinningsstation för plast. Lagom till hösten kommer konstnären att dyka ner i ett hav av plast för att ytterligare undersöka dess bärighet.

Street Gallery i Solna Business Park är ett sätt för oss att tillgängliggöra några av våra samtida svenska konstnärers verk och förhoppningsvis inspirera till nya samtal och tankar. Både Daniel Jouseffs New Borders och Ida Idaidas Vampyr har mottagits väl och vi ser verkligen fram emot LAUNCH OF Res genomslag, kommenterar Stefan Dahlbo, VD och koncernchef på Fabege.

Invigningen är öppen för besökare och sker den 28 april kl 15.30 på Smidesvägen 10 i Solna Business Park.

25 apr 2022 13:00

Stefan Dahlbo, VD och Koncernchef, tel 070-353 18 88, stefan.dahlbo@fabege.se
Karen Froede, konstnär, tel 073-387 18 65, karen.froede@gmail.com
Åsa Lindholm, områdesförvaltare i Solna Business Park, tel 08-555 148 65, asa.lindholm@fabege.se

Bilder

Klicka på en bild nedan för att spara den och se den i större format. Bilderna kan ej användas för kommersiellt bruk.