Fabeges behandling av personuppgifter - Fabege

Vi använder kakor (cookies) för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa kakor. Läs mer om cookies.

Här kan du läsa om hur och varför Fabege behandlar dina personuppgifter och vilka rättigheter du har.

Fabege AB (publ) org.nr. 556049–1523 är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Nedan samt under nedanstående länkar hittar du mer information.

Fabege tar inte ansvar för din integritet eller innehållet på externa webbplatser, till vilka det kan finnas länkar på www.fabege.se.

Dina rättigheter

Du har vissa rättigheter enligt dataskyddsförordningen när det gäller dina personuppgifter:

  • Rätt till tillgång – Du har rätt att få viss information om vår behandling av dina personuppgifter. Sådan information ges genom detta informationsdokument. Du har även rätt att få tillgång till en kopia av de personuppgifter vi behandlar om dig.
  • Rätt till rättelse – Du har rätt att få felaktiga personuppgifter om dig rättade.
  • Rätt till radering – Under visa omständigheter har du rätt att få dina personuppgifter raderade. Detta brukar kallas “rätten att bli bortglömd”. Rätten till radering är dock villkorad och en begäran kan lämnas utan åtgärd.
  • Rätt till begränsning – Under visa omständigheter har du rätt att kräva att behandlingen av dina personuppgifter begränsas. Rätten till begränsning är dock villkorad och en begäran kan lämnas utan åtgärd.
  • Rätt till dataportabilitet – Du har rätt att få ut personuppgifter du lämnat till oss (eller begära överföring av uppgifterna direkt från oss till en ny personuppgiftsansvarig) i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format.

  • Rätt att invända – Du har rätt att invända mot vår behandling av dina personuppgifter om vi behandlar dem baserat på en intresseavvägning eller för direkt marknadsföring.

Om du har frågor om vår behandling av dina personuppgifter, eller vill nyttja dina rättigheter, kontakta oss på gdpr@fabege.se. Du har även rätt att inge klagomål rörande vår personuppgiftsbehandling till den svenska tillsynsmyndigheten (för närvarande benämnd Datainspektionen).

Vem får ta del av dina personuppgifter?

För att uppfylla de syften enligt vilka vi behandlar personuppgifter, kan vi behöva dela med oss av dina personuppgifter till våra leverantörer som tillhandahåller tjänster till oss, t.ex. leverantörer av drift och support av våra system och rekryteringsföretag. Fabege är fortsatt ansvarig för den behandling av dina personuppgifter som våra leverantörer utför på vårt uppdrag och leverantörerna får inte använda personuppgifterna för andra ändamål än de vi anger.

När vi använder leverantörer kan det innebära att dina personuppgifter överförs till länder utanför EES (dvs. tredje land). För överföring till sådana länder som EU-kommissionen beslutat inte har en adekvat skyddsnivå, baseras överföringen på EU-kommissionens modellklausuler eller Privacy Shield (avseende överföringar till USA). Detta innebär att all sådan överföring därmed sker i överensstämmelse med tillämplig lagstiftning.

För hyresgäster

Vilka personuppgifter behandlar vi om dig?

Vi kommer att behandla sådana personuppgifter som du tillhandahåller till oss. Om du är kontaktperson för hyresgäst kan dina personuppgifter lämnas till oss från hyresgästen. Sådana personuppgifter utgörs främst av namn, adress, personnummer, telefonnummer och e-mailadress.
Vi kan komma att komplettera dina personuppgifter genom att inhämta kreditupplysning för att bedöma din eller ditt företags ekonomiska förmåga.

Varför behandlar vi dina personuppgifter?

Vi behandlar dina personuppgifter endast för de syften och enligt de legala grunder som anges nedan.

Syfte med behandlingen Legal grund för behandlingen
Att administrera vår relation och uppfylla våra åtaganden som hyresvärd mot dig eller hyresgästen. Om du är privatperson eller enskild firma: Behandlingen är nödvändig för fullgörande av vårt hyresavtal.

Om du är kontaktperson för hyresgäst: Behandlingen är nödvändig för vårt berättigade intresse att administrera och uppfylla våra förpliktelser som hyresvärd.
Att administrera och ta emot dina hyresbetalningar. Om du är privatperson eller enskild firma: Behandlingen är nödvändig för fullgörande av vårt hyresavtal.

Om du är kontaktperson för hyresgäst: Behandlingen är nödvändig för vårt berättigade intresse att fakturera och få betalt för lokalen från hyresgästen.
Att löpande förvalta och underhålla hyreslokalen. Om du är privatperson eller enskild firma: Behandlingen är nödvändig för fullgörande av vårt hyresavtal.

Om du är kontaktperson för hyresgäst: Behandlingen är nödvändig för vårt berättigade intresse att administrera och uppfylla våra förpliktelser som hyresvärd.
Att tillhandahålla service och hantera felanmälan. Om du är privatperson eller enskild firma: Behandlingen är nödvändig för fullgörande av vårt hyresavtal.

Om du är kontaktperson för hyresgäst: Behandlingen är nödvändig för vårt berättigade intresse att åtgärda fel och problem i fastigheten och lokalen.
Ta fram statistik på övergripande nivå. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att få ökad marknads- och kundinsikt och utvärdera vår verksamhet.
Kommunicera med dig avseende relevanta erbjudanden om våra och andra företags (såsom försäkringsbolags) produkter och tjänster. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att kommunicera relevanta erbjudanden och tjänster till dig.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

Om du är kontaktperson för hyresgästen behandlas dina personuppgifter så länge du är angiven som kontaktperson. Om du är privatperson eller enskild firma som är hyresgäst behandlas dina personuppgifter så länge du är hyresgäst hos oss.

Vi raderar dina personuppgifter senast sex månader efter hyresförhållandets upphörande om vi inte måste spara dem under längre tid på grund av legala krav i t.ex. bokföringslagen eller att det finns utestående hyresfordringar eller andra rättsliga anspråk.

För leverantörer och andra avtalsparter

Vilka personuppgifter behandlar vi om dig?

Vi kommer att behandla sådana personuppgifter som tillhandahålls oss. Sådana personuppgifter utgörs främst av namn, adress, personnummer, telefonnummer och e-mailadress.

Vi kan komma att inhämta personuppgifter genom att inhämta kreditupplysning för att bedöma din eller ditt företags ekonomiska förmåga.

Varför behandlar vi dina personuppgifter?

Vi behandlar dina personuppgifter endast för de syften och enligt de legala grunder som anges nedan.

Syfte med behandlingen Legal grund för behandlingen
Att administrera vår relation och uppfylla våra åtaganden enligt vårt avtal.

Om du är privatperson eller enskild firma: Behandlingen är nödvändig för fullgörande av vårt avtal.

Om du är kontaktperson eller den som utför ert åtagande enligt avtalet: Behandlingen är nödvändig för vårt berättigade intresse att administrera och uppfylla våra och era åtaganden enligt vårt avtal.

Att administrera och fullgöra våra betalningsförpliktelser enligt vårt avtal. Om du är privatperson eller enskild firma: Behandlingen är nödvändig för fullgörande av vårt avtal.

Om du är kontaktperson: Behandlingen är nödvändig för vårt berättigade intresse att motta och betala fakturor.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

Om du är kontaktperson behandlas dina personuppgifter så länge du är angiven som kontaktperson för det företag vi har avtal med.

Om du är den person som utför uppdrag hos Fabege för ett företags räkning behandlas dina personuppgifter så länge som avtalsrelationen med företaget består eller så länge företagets garantitid för utförda tjänster/levererade varor löper eller så länge vi måste spara dem på grund av lag- eller myndighetskrav.

Om du är privatperson eller enskild firma som har avtal med Fabege behandlas dina personuppgifter så länge vår avtalsrelation består eller så länge garantitiden för dina utförda tjänster/levererade varor löper eller så länge vi måste spara dem på grund av lag- eller myndighetskrav.

För arbetssökande

Vilka personuppgifter behandlar vi om dig?

Vi behandlar personuppgifter när du (i) ansöker om en annonserad tjänst hos oss eller (ii) anmäler intresse för anställning hos oss genom spontanansökan. Sådana personuppgifter utgörs av de uppgifter du tillhandahåller i samband med din ansökan eller intresseanmälan, såsom namn, kontaktuppgifter, födelsedatum, CV, personligt brev, intyg och/eller betyg från studier, tidigare och/eller nuvarande arbetsgivare samt eventuellt annan information som du frivilligt lämnar till oss. Därutöver kan vi komma att behandla personuppgifter som består av noteringar om dig från intervjuer och referenssamtal samt resultat från eventuella tester och bakgrundskontroll.

Varför behandlar vi dina personuppgifter?

Vi behandlar dina personuppgifter endast för de syften och enligt de legala grunder som anges nedan.

Syfte med behandlingen Legal grund för behandlingen
Att rekrytera nya medarbetare. Behandlingen är nödvändig för vårt berättigade intresse att rekrytera nya medarbetare. För vissa av våra tjänster genomförs en bakgrundskontroll innan vi erbjuder anställning. Det förekommer även att vi begär in intyg, t.ex. bevis om avslutad akademisk examen. I dessa fall inhämtar vi ditt samtycke under ett senare skede i rekryteringsprocessen och inte i samband med att du ansöker om tjänsten.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

Om din ansökan avser en annonserad tjänst och inte leder till anställning sparar vi uppgifterna i två år, för det fall vi skulle behöva dem vid en eventuell talan om diskriminering. Om du har gjort en spontan intresseanmälan sparar vi dina personuppgifter i två år.