Resultat för Arenastaden 2025
Mellan 2022 och 2025 har resmönstren för medarbetare i Arenastaden förändrats påtagligt. Bilens dominans har minskat samtidigt som kollektivtrafiken stärkts och blivit det ledande färdmedlet sett till reslängd.
Fordonsflottan genomgår samtidigt en snabb elektrifiering. Andelen elbilar har ökat markant, medan bensin- och dieselbilar minskat kraftigt. Tillsammans med förändrade resvanor har detta lett till kraftigt reducerade koldioxidutsläpp per capita. Den genomsnittliga utsläppsnivån för arbetspendling har sjunkit med 45 procent mellan 2022 och 2025 – från 426 kg till 235 kg per anställd och år.
Resultaten understryker kollektivtrafikens centrala roll. Den planerade tunnelbaneutbyggnaden till 2028 väntas ytterligare minska bilanvändningen - 13 procent av dagens bilister uppger redan nu att de kommer att ersätta bilresor med tunnelbanan (18 procent är osäkra). För att kollektivtrafiken ska bli ännu mer attraktiv framhålls dock behovet av bättre punktlighet, högre tillförlitlighet och mer flexibla biljettlösningar, särskilt för medarbetare som regelbundet distansarbetar.
Den genomsnittliga resekostnaden uppgår idag till cirka 15 700 kronor per anställd och år, vilket är lågt jämfört med andra genomförda analyser.
De främsta drivkrafterna bakom utvecklingen är:
- Mer kollektivtrafik, minskad bilanvändning
- Snabb elektrifiering av bilflottan
- Medarbetare flyttar närmare Arenastaden
- Fortsatt hög andel cykel/elcykelresor
- Förbättrad infrastruktur för hållbar mobilitet
- Aktörsdriven, datadriven handlingsplan
- Benchmarking – lärande av best practice
- Testbädd för forskning och innovation
Sammanfattningsvis visar CERO-uppföljningen 2025 att Arenastadens arbetspendlingsutsläpp minskat i snabbare takt än det målscenario som satts upp i processen – med en reduktionstakt som överträffar Parisavtalets 2030-mål. Framåt finns goda möjligheter att ytterligare stärka den hållbara utvecklingen, bland annat genom att vända den nedåtgående trenden för gång- och cykelresor samt genom riktade satsningar på kollektivtrafikens tillförlitlighet, tillgänglighet.
Ladda ner resultatet för Arenastaden